Kvalita českých filmů upadá. Může za to především nedostatek kvalitních scénářů a divácká nenáročnost na tuzemské snímky

Česká kinematografie v posledních letech neprodukuje příliš kvalitní snímky. V kinech slaví úspěchy jen filmy s jednoduchým humorem.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Při pohledu na hodnocení uživatelů webu Kinobox ohledně nejlepších filmů letošního roku je zřejmé, co se českému diváku nejvíce líbí. Jednoduchá zábava. Právě to splňuje především komedie Vyšehrad: FYLM, která trhala na jaře v kinech rekordy v návštěvnosti. Za první dny na film přišlo přes 200 tisíc diváků, což je na české poměry velmi vysoké číslo, psal server iRozhlas. Podle filmového kritika Pavla Sládka se na úspěchu filmu odrazila i koronavirová pandemie a válka na Ukrajině.

Film plný vulgarit

Lidé kvůli krizi způsobené událostmi posledních let více vyhledávají oddechovější snímky. Přesto je podle Sládka Vyšehrad: FYLM především „roztočené kolo vulgarit, banalit a satiry“, jak uvedl pro iRozhlas. Právě tyto prvky zřejmě mnoho českých diváků láká, přestože to může českou tvorbu snižovat. Producenti reagují na poptávku publika a jsme tak svědky toho, že za posledních třicet let chrlí česká kinematografie velmi podobné snímky. Dozvídáme se tak po čem touží muži a ženy či jak se žije vesnickým drbnám podle režiséra Zdeňka Trošky.

iZdroj fotografie: S vědomím Edna.cz / Twitter
Vyšehrad: Fylm

Podle některých za úpadkem českých filmů mohou 90. léta, která přinesla s sebou velkou dávku svobody, ale i nových témat. Navíc v tomto období zmizela dlouhodobější vize české kinematografie a dodnes ji tvůrci nenalezli, jak píše server Lidovky. Na nadějné a tvůrčí počiny typu Knoflíkáři, Šeptej či Šakalí léta tak v současnosti lze jen vzpomínat a doufat, že brzy někdo opět přijde s podobným tématem vedoucím k zamyšlení a touhou něco zásadního sdělit.

Chybí dobré scénáře

Impulz ke změně by ale zřejmě musel přijít i ze strany diváků. Ti ale v současnosti touží hlavně sledovat dramatické zvraty ve vztazích či kriminální případy. Alespoň tak to lze vyčíst z toho, co nabízí televizní program. U diváků je stále populární nekonečný seriál Ulice či detektivní epizody Specialisté. Problém ale není jen v publiku, které si žádá jednoduchou zábavu, nad kterou není nutné příliš přemýšlet. Problém tkví také u scénáristů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Scénář

„Je jen málo producentů, kteří dokáží dát scenáristům takové podmínky, aby tu práci mohli dělat. Když scénář není dopracovaný, je to ve filmu vidět. Práce scenáristy je nejhůř placená práce u filmu, a pak se všichni diví, že ty filmy nejsou dodělané,“ vysvětlil režisér Bohdan Sláma pro Český rozhlas. Největší bolestí českého filmu je tak podle něj nedostatečné množství opravdu kvalitních scénářů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články