Desetitisíce Čechů budou bez práce: Největší zaměstnavatel chce svou výrobu přesunout do zahraničí

Německý automobilový koncern Volkswagen, pod který patří Škoda Auto, má obavu z nedostatku zemního plynu. Zvažuje, že přesune výrobu do jihozápadní a severní Evropy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Aktuální energetická krize ohrožuje nejen domácnosti, ale také evropský průmysl. Například Volkswagen už hledá způsoby, jak se vypořádat s nedostatkem zemního plynu, který je následkem války na Ukrajině. Informovala o tom agentura Bloomberg. Volkswagen má své továrny mimo jiné v Německu, v České republice a na Slovensku.

LNG terminály jsou výhodou

Škoda Auto je od roku 1991 součástí německého koncernu Volkswagen Group. Vedení německé firmy podle agentury Bloomberg uvedlo, že z přesunu výroby by mohla mít prospěch jihozápadní Evropa nebo pobřežní části severní Evropy, které mají lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu. Volkswagen už vyrábí auta v Portugalsku, Španělsku a Belgii, jež mají k dispozici LNG terminály, dodává Bloomberg. Koncern se obává i dopadů vysokých cen plynu na dodavatele automobilových součástek, píše o tom web Newstream.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Auta

Situace s dodávkami ruského plynu se zkomplikovala, když Rusko letos v únoru zaútočilo na Ukrajinu a Evropská unie jako odvetu přijala sérii protiruských sankcí, pokračuje Newstream. Rusko dodávky do EU omezuje. Zdůvodňuje to technickými problémy, za které mohou právě sankce. Podle Evropské unie je to ale jen záminka a Moskva používá plyn k prosazení svých zájmů, pokračuje web Newstream.

Černé scénáře se snad nenaplní

Agentura Reuters uvedla, že koncern Volkswagen má dostatek zásob plynu na následujících pět až šest měsíců, po tomto období však už mohou nastat problémy. „Pokud se dodávky ruského plynu do Německa přes plynovod Nord Stream 1 neobnoví, automobilka očekává nedostatek zemního plynu od června 2023,“ cituje server TN jednatele koncernu, který si přál zůstat v anonymitě.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Výroba

Výrobní závody jsou v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Dohromady pro firmu v Česku pracuje okolo 36 tisíc lidí, připomíná TN. „Kvůli extrémním cenám energií se uvažuje o přesunu významných firem z Česka, což by ovšem napáchalo obří ekonomické škody,“ řekl Událostem247 ekonom Štěpán Křeček. „Přesun například tak velké firmy, jako je automobilka Škoda, je však velice nákladný, takže si to jistě důkladně rozmyslí. Tím pádem snad k tomuto černému scénáři nedojde,“ dodal ekonom pro Události247.

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články