Prudce se zvyšující cena ropy vedla evropské úředníky k zamyšlení, jak snížit její spotřebu. Řešení motoristy rozhodně nepotěší.
Mezinárodní agentura pro energii (IEA) se kvůli energetické krizi, která postihla Evropu, zabývala návrhy, jak snížit spotřebu energie. Výsledkem je deset bodů, které se z velké části týkají motoristů a automobilů, píše web AutoŽivě. Vypadá to tak, že nakonec agentura cílí spíše než na energie na spotřebu ropy. Asi nikoho nepřekvapí, že jedním z návrhů je větší uplatnění elektrických a hybridních aut. O to se Evropská unie dlouhodobě snaží a svým letošním rozhodnutím zakázat nová auta se spalovacími motory od roku 2035 to jen potvrdila.
S doporučeními problém nebude
Důraz na elektromobilitu má ušetřit podle propočtu IEA, jejíž je Česko součástí, až 100 tisíc barelů ropy denně. O pět tisíc barelů ropy méně by představovala úspora v případě zákazu aut ve městech o nedělích, píše dále web AutoŽivě. Škoda té nepříliš výrazné úspory, protože jde o návrh, který dává smysl a souhlasila by i řada řidičů. Až 330 tisíc barelů ropy denně pak máš ušetřit levnější MHD a propagace chůze a cyklistiky.
Až 470 tisíc barelů denně má představovat úsporu v případě maximální propagace sdílení automobilů. Další opatření vypadají více nesvobodně. Nejvíce budí kontroverzi návrh na střídavou jízdu soukromých aut ve městech. V praxi by to mělo vypadat tak, že by například podle registračních značek mohly automobily vjíždět do města jen v lichý či sudý týden. To vyvolává vztek těch, kteří se pravidelně dopravují do práce autem.
Česko také přitvrzuje
Aby mohli ve svém ježdění pokračovat, museli by mít zřejmě dva automobily a pravidelně je ob týden střídat. Opatření má ušetřit 210 tisíc barelů denně. Anketa webu Novinky ale ukazuje, že Češi s nápady nesouhlasí. Proti je 78 procent hlasujících. Přitom v některých evropských městech jde o běžnou záležitost. Jak připomíná web AutoŽivě, v Paříži v případě smogové situace jezdí jeden den do města jen auta s lichou poslední číslicí na SPZ a druhý den se sudou. Právě i ochrana ovzduší má být jednou z motivací takového návrhu.
Jak jinak. V boji se změnou klimatu jsou motoristé z nejvíce trestaných skupin. Příliš tak nepřekvapí ani návrh, se kterým v Česku přišlo ministerstvo dopravy. Resort plánuje zakázat dovoz ojetin, které neplní normu Euro 3, informuje web iDnes. Dotknout by se novinka ale neměla velkého množství aut, protože se bude vztahovat pouze na vozidla dovážená z mimounijních zemí. V rámce Evropské unie nelze zákaz zavést kvůli evropské politice volného obchodu, připomíná server iDnes.