Předražená a ještě k tomu nekvalitní: Pumpaři Čechy odírají a navíc jim prodávají pochybná paliva, která nenávratně poškodí motor auta

Inspektoři ČOI odhalili v září u českých čerpacích stanic čtyři nevyhovující vzorky motorového benzínu a motorové nafty. Stejně jako v srpnu, případů pančování neubývá.

i Zdroj fotografie: ČOI
                   

Pančování pohonných hmot je smutným českým specifikem, všimly si Události247. Ředitel Centra bezpečné jízdy LIBROS Dalimil Frič potvrdil, že problém v současné době bobtná. „Zlé je, že se to děje bez ohledu na dnešní všeobecnou krizi v oblasti pohonných hmot.“ V září odebrali inspektoři ČOI 182 vzorků pohonných hmot. Jakostním požadavkům nevyhověly čtyři: jeden vzorek motorového benzinu a tři vzorky motorové nafty.

Správní řízení se táhne dlouhé měsíce

Jiří Fröhlich z ČOI Událostem247 vysvětlil, že inspektoři nesmějí zveřejňovat jména konkrétních provinilců, dokud zjištění nenabyde právní moci. ČOI na svém webu jejich seznam uvádí, ovšem s několikaměsíčním zpožděním. Je k dispozici v záložce spotřebitele pod názvem Pokuty za nejakostní paliva. „Podle správního řádu mají 30 dní na to, aby se odvolali proti pokutě. Pak se mohou odvolat k inspektorátu. A dokud to není pravomocné, nesmíme to zveřejnit,“ stojí na webu ČOI.

iZdroj fotografie: Depositphotos
ČOI zachytila závadné PHM ve čtyřech regionech

Fröhlich Událostem247 vylíčil, jak inspektoři postupují v případě shledání závad u konkrétní čerpací stanice. „Nevyhovující palivo zjistíme zhruba do druhého dne od odebrání, záleží, do které laboratoře musí vzorek cestovat. Pak přijedeme na místo, uložíme zákaz prodeje paliva. To pro ně znamená povinnost palivo neprodleně ekologicky zlikvidovat, ne prodávat je dál. Po novém závozu smí dál prodávat, ale to už probíhá správní řízení, kde se rozhodne o výši pokuty.“

Nepoctiví prodejci slyší na nízkou nákupní cenu

Mluvčí ČOI Událostem247 dále objasnil, jak kontroly na čerpacích stanicích probíhají. Má to, jak říká, charakter „přepadovky“. Inspektor natankuje jako anonymní řidič do kanystru a pošle jej zapečetěný do laboratoře. „ČOI nezbývá, než prodeje pravidelně kontrolovat. Jinak by si tady distributoři dělali co by chtěli,“ konstatuje Frič pro Události247. Nedávno osobně prodělal fatální zkušenost. Motor mu zničila nafta naředěná obyčejnou vodou.

iPravidelné kontroly kvality pohonných hmot jsou nezbytné

Je to jednoduché: Majitel slyší na to, že mu dodavatel nabídne cisternu levněji. Koupí ji a obsah prodává, přestože ví, že je špatný,“ uzavírá Frič pro Události247. Dodává, že ČR bohužel nepatří k zemím, kde by se příliš striktně dbalo na dodržování pravidel v této oblasti. ČOI na webu upřesňuje, že v září zjistila distribuci závadných PHM v krajích Jihomoravském, Zlínském, Jihočeském a na Vysočině.

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články