Nová tučná daň na ojetiny: Majitelům starších vozů se jízda pořádně prodraží a neudělají s tím vůbec nic

Majitelé ojetin by měli začít šetřit. Stát plánuje, že vysokou ekologickou daň budou platit také vlastníci automobilů splňující normu Euro 3.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Ekologické daně u automobilů nejsou žádnou novinkou. Jejich cílem je sankcionovat ty, kteří si pořídí vůz nesplňující emisní normy. Ty se pohybují od Euro 0 až po Euro 5. Čím má norma číslo vyšší, tím nižší emise má konkrétní vůz, připomíná web Auto trip. Aktuálně platí, že ekologický poplatek je povinný u automobilů, které mají Euro 0 až Euro 2. Jde o jednorázovou daň, která se platí při první registraci použitého auta. V případě Euro 2 činí 3 tisíce korun, u Eura 1 je to 6 tisíc korun a v případě vozů, které nesplňují žádnou emisní normu činí poplatek 10 tisíc korun.

Pořízení vozu bude nedostupnější

I proto se často nevyplatí taková auta prodávat a převádět na jinou osobu, ale rovnou je ekologicky zlikvidovat, připomíná web Auto trip. Typickým zástupce této kategorie vozů je například Škoda 120, Škoda Favorit nebo Trabant. Ekologická daň u těch nejméně ekologických automobilů existuje v Česku od roku 2009 a všichni si na to tak nějak zvykli. V poslední době se ale opět objevují tendence potrestat finančně i majitele emisně přívětivějších automobilů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nově by emisní poplatky za využívání vozidla mohlo platit daleko více lidí než doposud

Ekologický poplatek by měli hradit i noví majitelé vozů plnících normy Euro 3 a Euro 4, jak píše web AutoŽivě. Argument příznivců návrhu je jasný: snaha zajistit co nejmenší ekologický dopad na životní prostředí. Lidé by měli být tímto opatřením motivování koupit si nový automobil. To se zdá v době, kdy automobilky mají problémy s výrobou nových vozů kvůli chybějícím komponentům jako liché. Navíc, jak připomíná web AutoŽivě, kdo nemá na nový vůz, nekoupí si ho ani přes umělou motivaci státu.

Co dalšího EU vymyslí?

Naopak důsledek takového opatření bude jediný. Ojetiny se prodraží a stát bude inkasovat více. Pro určitou skupinu obyvatel se dokonce modernější vozy stanou naprosto nedostupné. Poplatky za přepis ojetého vozidla by totiž zřejmě nebyly nijak malé. Jak informoval web Novinky před dvěma lety, kdy se poprvé diskuze ohledně ekologických daní na Euro 3 a 4 objevila, částky by se vyšplhaly až na několika desítek tisíc korun. U vozů bez emisní normy by majitelé zaplatili 25 tisíc korun a u každé další normy o pět tisíc méně.

U vozidel splňujících Euro 4, která jsou nyní bez poplatku, by tak činila ekologická daň nezanedbatelných 5 tisíc korun. Pravděpodobnost, že taková daň bude zavedena se zvyšuje s tím, jak Evropská unie přistupuje k ekologické problematice a k automobilismu jako největšímu znečišťovateli ovzduší. Letos proto byl schválen zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Do budoucna ale není vyloučen ještě drsnější krok. Jde o možnost, že EU zakáže vlastnictví automobilů úplně, jak Události247 psaly zde.

Jak moc vás zmiňovaná změna zasáhne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články