Příležitostní sběrači ovoce ze stromů kolem cest jsou vesměs tolerováni. Měli by si ale dát pozor na zdravotní rizika.
Většina lidí ani netuší, že by si mohli „pronajmout“ strom. Upozorňuje na to na svém Facebooku Praha zdarma. V letech nadúrody bývá cena ovoce tak nízká, že se nevyplatí sběr ani zpracování a skladování. Problémem je, že tohle ovoce ale lidé nesmí sebrat nebo utrhnout, píše dále na sociální síti Praha zdarma. Patří totiž majitelům pozemků. O povolení mohou lidé požádat vlastníka, což je ve většině případů příslušná krajská Správa silnic, píše se dále na Facebooku. Ta za to požaduje 50 korun.
Složité dohledávání vlastníka
Zemědělec Ladislav Kašpar z Těšetic-Vojnic na Olomoucku na své farmě provozuje každoroční sezónní samosběry zeleniny. Ovoce sám nepěstuje, ale běžně vnímá „česače“ kolem obecních cest. „Ovšemže sami vědí, že to není legální. Ale to je jako s těmi ,hledači kovů’. Ti vyloženě přicházejí krást, někdy ve velkém. Lidi to seberou a ani se nestarají komu co patří. Ale tady se to dost přehlíží.“
„Rozhodně se nerozpakuji jakékoliv ovoce si kdykoliv u cesty utrhnout,“ svěřuje se Událostem247 devatenáctiletá Kamila Trojková. Je vegetariánka a s partnerem chodí na dlouhé turistické výpravy. „A určitě jednou ani děti nebudu učit, že se to nesmí, nebo že je to nezdravé, tak jako kdysi rodiče mne. Přece auta už dnes vypouštějí olova mnohem méně. A padesátikorunu bych ráda zaplatila, kdybych věděla komu a jak. Vůbec jsem však netušila že to jde.“
Švestka u cesty obsahuje méně olova než dříve
O názor požádaly Událostem247 hlavní koordinátorku platformy Na ovoce Katku Kubánkovou: „Neslyšela jsem, že by Správy silnic jakkoliv nabízely k ,pronájmu’ strom. Něco takového občanům nabízejí některé obce, které mají stromy na svých pozemcích nebo podél komunikací. Takže ta možnost existuje, ale Správa silnic to určitě takto nepraktikuje. Když si člověk natrhá kolem cesty pár kousků do batohu, to je dnes běžně tolerovaná věc.“
Zemědělec Kašpar pro Události247 doplnil, že by určitě nesnědl švestku ze stromu u silnice. Podle něj ne kvůli olovu, toto nebezpečí prý už pominulo, ale aktuálně je vystřídalo jiné, větší: „Olovo neprostoupí tkání rostliny. Zato v moderních motorech ty filtry rozbijí částice na mikročástice. Ty, pravda, tolik nejsou vidět, ale vážou na sebe škodlivé mikroorganismy a tkání snadno prostoupí. Argumentovat jen tím, že je tam méně olova, je alibismus.“