Elektromobil jako cesta do pekel: Řidiči jsou v rozpacích, jsou daleko dražší než naftové a benzínové motory

Automobilový průmysl se v posledních letech výrazně proměnil. Evropa vsadila do budoucna na elektromobily, což může být liché rozhodnutí.

i Zdroj fotografie: Aleš Peterka pro Události247
                   

Majitelé automobilů dostávají letos pořádně zabrat. Ceny pohonných hmot jsou nestabilní, a když už se zdá, že jejich hodnota se pomalu dostává na příznivé částky, dojde k prudkému zdražení. Teď už ale snad konečně začíná pro motoristy lepší období. Průměrná cena benzínu za poslední týden klesla pod 40 korun za litr na 39,34 koruny, což je o 1,17 koruny méně než minulou středu, píše ČTK. Ještě výrazněji zlevnila za poslední týden nafta. Její cena klesla o 1,85 koruny na litru na průměrných 41 korun.

Paliva budou zlevňovat

Analytici navíc předpokládají, že prudký pokles cen pohonných hmot bude pokračovat. „V nejbližším týdnu očekáváme pokles cen o další jednu Kč,“ uvedl pro ČTK manažer společnosti Finlord Boris Tomčiak. Majitelé tradičních automobilů se tak mohou radovat, že provoz jejich dopravního prostředku bude zase levnější. Naopak majitelé elektromobilů důvod k úsměvu nemají. Ke koupi vozu na elektrický pohon byla řada lidí motivovaná nejen z ekologických, ale i z ekonomických důvodů.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Zájem o paliva opět vzroste, protože jejich cena má nadále klesat

V letošním roce ale natolik vzrostla cena elektrické energie, že levný provoz elektromobilů přestává být pravdou. A to jak při doplňování energie u veřejných dobíjecích stanic, tak i při domácím nabíjení. Průměrná spotřeba elektromobilu se pohybuje mezi 13 až 28 kWh na 100 kilometrů, píše web Portál řidiče. Roli v tom hraje řada věcí jako je velikost vozu, tak způsob provozování vozu. V městském provozu je spotřeba nižší, na okresních silnicích a dálnicích naopak výrazně vyšší. Cena za kilowatthodinu se na veřejných dobíjecích stanicích letos zvýšila.

Zdražení dobíjecích stanic

Jejich největší provozovatel v Česku, společnost ČEZ, od července zvedla ceny podle výkonu na 8, 13 nebo 18 korun. O 50 procent své ceny zvýšil od srpna i E.ON, píše web Garáž. Při průměrné spotřebě 20,5 kWH a dobíjení za prostřední hodnotu osm korun za 1 kWH proto vyjde kilometr jízdy s elektromobilem na 2,66 korun. Levnější je tedy i provoz vozu se spalovacím motorem. Při průměrné spotřebě automobilu 6 litrů nafty na 100 kilometrů a aktuální ceně 41 korun za litr vyjde jeden kilometr jízdy na 2,46 korun.

Ještě za menší částky pak může jezdit majitel menšího vozu na benzínový pohon. Je sice pravdou, že mnoho majitelů elektromobilů nabíjí své vozy doma přes noc, což je levnější oproti veřejným dobíjecím stanicím, přesto do budoucna ani tato varianta nebude levná. Vláda sice zastropovala cenu elektřiny na 5 korun za kWh bez DPH, ale součástí ceny nejsou další poplatky, které se ke službě vážou. Elektromobily mají také značnou nevýhodu při delším cestování, kdy je nutné předem pečlivě plánovat cestu, aby byla v dosahu dobíjecí stanice.

Uvažovali jste někdy o koupi elektromobilu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Ondřej Kočí
Autor článku

Ondřej Kočí

Zobrazit další články