Ne všechny dárky jsou chtěné. Nejjednodušším řešením je jejich vrácení

Vánoce jsou spojeny především s dáváním dárků. Ty většinou způsobují u obdarovaných radost, ale některé mohou být také nechtěné či vadné.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Skončily nejoblíbenější svátky roku a přichází čas na jejich zhodnocení. Řada lidí si uvědomuje, že pod vánočním stromečkem nenašla co očekávala, další zjišťují, že mají něco, co nefunguje. Některí dostali věci dvakrát. Obchody se proto plní zákazníky, kteří chtějí vánoční dárky vrátit, případně vyměnit za jiné, informuje web Zpravodajství24. Ne vždy se ale ze strany prodejců dočkají vstřícnosti. Špatná velikost, nevhodná barva ani cokoli jiného neopravňuje k požadavku vrácení peněz.

Kamenné obchody mohou překvapit

Podmínky, za kterých je možné zboží vrátit si obchodníci určují sami. Velká část z nich se snaží zákazníkům vyhovět a peníze vracet, pokud je dárek nepoužitý a v původním obalu. Mnoho obchodníků ale raději preferuje, aby si zákazník vybral jiné zboží. Platí to to hlavně pro kamenné obchody. Každý prodejce si může podle svého úsudku také určovat dobu, po kterou je možné zakoupený produkt vrátit, upozorňuje web Zpravodajství24. Standardně začíná na 14 dnech, ale výjimkou není ani měsíční lhůta pro výměnu zboží, takže není třeba spěchat.

Zároveň odborníci varují, že se nemají lidé nechat odbýt. „Prodejce v kamenném obchodě není povinen zákazníkovi výměnu či možnost vrácení zboží umožnit, pokud to však slíbí, je tímto slibem zavázán,“ uvedl pro web Zpravodajství24 Tomáš Kunc ze společnosti Senior safe. Právě důchodci jsou zranitelnou skupinou pro oklamání ze strany obchodníků. Mnohem lepší situace je při nákupu přes internet. V tomto případě je možné nevhodné dárky vrátit do 14 dnů bez udání důvodu.

Vrátit lze i poukázky

Opět platí, že je nutné zboží vrátit neporušené, v originálním obalu a s účtenkou. Platí to pro oblečení i elektroniku. Existují ale dárky, které vrátit nelze. Patří mezi ně spodní prádlo, holicí strojky či telefonní kupony, připomíná web Zpravodajství24. V případě, že dárek pod stromečkem byl vyhovující, ale nefungoval, je možné provést reklamaci. Bez ohledu na to, jestli je z kamenného či internetového obchodu je možné ze zákona zboží reklamovat do 24 měsíců od zakoupení. Nutné je obrnit se trpělivostí.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Dárkové poukazy jsou v posledních letech čím dál častějším vánočním dárkem

Obchodníci mají na vyřízení reklamace 30 dní, jak připomněl pro web ČT24 mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Specifická situace pak panuje u dárků ve formě různých voucherů na wellness či kadeřníka. „Pokud je daný poukaz na konkrétní termín, tak tam existuje výjimka a nelze odstoupit od smlouvy. Pokud však jde o poukaz na službu v konkrétním zařízení, ale nikoli na konkrétní termín, tak tam lze odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů,“ vysvětlila pro web NewStream vedoucí spotřebitelské poradny dTEstu Alena Ivanová.

Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články