„Katastrofa,“ řekla jedna ze zákaznic. Obchody se rozhodly některým lidem zamlčet slevy

Papír podražil a obchody na to reagují. Omezují totiž tištěné letáky, v některých případech se jejich vydávání zastavilo úplně.

i Zdroj fotografie: Shadster / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Náklady na papír a tisk se meziročně zvýšily zhruba o polovinu. Působí i další faktory, jako ceny energií, snížené kapacity dopravců a už delší dobu také ochrana životního prostředí. Psal o tom už dříve web Novinky. Tištěné letáky s akční nabídkou se už loni rozhodl zcela zrušit nábytkový řetězec Asko Nábytek, který je vydával každých 14 dní. Řetězce chtějí zákazníky naučit více chodit na jejich internetové stránky a používat aplikace, doplňují Novinky.

Lidl nic takového neplánuje

Na online letáky už částečně přešel například i další prodejce nábytku Jysk. Drogerie dm má svůj e-shop a aplikaci se speciálními nabídkami, píší dále Novinky. Nedávno šetření oznámil také řetězec Tesco. Na místo masové distribuce tištěného média se chce soustředit na projekt Clubcard a zvýhodněné ceny pro členy. „Chceme být co nejefektivnější a raději investovat do našich zákazníků v podobě Clubcard cen a jiných Clubcard benefitů tak, aby vždy ušetřili,“ řekla Událostem247 marketingová ředitelka společnosti Zuzana Grinčová.

iZdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
K podobnému opatření přistupují obchodní řetězce i na Slovensku

Odklon od letáků souvisí podle společnosti Tesco se závazkem být šetrnější k přírodě, psal o tom web Kupi. Nabídky z papírových letáků zákazníci podle Kupi mohou nadále sledovat v digitálním letáku, který je k dispozici přes aplikaci Clubcard, nebo na webu itesco.cz. Lidl považuje letáky za velmi důležité. „Využíváme samozřejmě i ostatní kanály. Televizní, rozhlasová reklama ani reklamní materiály v prodejně však neposkytují takový prostor. Letáky jsou tak jedním ze stěžejních nosičů našich prodejen,“ řekl Událostem247 mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Senioři se bojí, že už se ke slevám nedostanou

Z toho, že se už nedostanou k akčním nabídkám, mají strach především někteří senioři, kteří nemají často přístup k internetu, nebo se v hledání na webech neorientují. Výhodné nabídky tak budou některým lidem ze stran obchodů zamlčeny. „Já mám prohlížení letáků kromě sledování slev i jako zábavu. Vždycky si tam zaškrtám, co budu kupovat. Chytrý telefon nemám a počítač taky ne. Takže pokud bude s letáky konec, tak to pro mě bude znamenat katastrofu,“ řekla Událostem247 zákaznice Františka Málková z Hodonína.

iZdroj fotografie: abcMedia
Kvůli válce na Ukrajině loni zdražil papír, což částečně snížilo i objem vydávaných knih. Kamenné obchody toho ale využily k úsporám na tisku letáků

I přesto však v poslední době oblíbenost online letáků se slevami narůstá. Potvrzuje to návštěvnost webu Akční ceny, kde oproti loňsku vyhledává letáky se slevami o deset procent více lidí. „S rostoucí inflací se mění i nákupní zvyklosti spotřebitelů. Uživatelé webu vyhledávají v akci výrazně více základní potraviny,“ cituje web iDnes produktového manažera webu Gjursese Siderova.

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články