Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít

Obchodní řetězce vážou některé své slevové akce na aplikace v mobilech. Trápí tím Čechy, kteří v čase krize právě na akce spoléhají.

i Zdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
                   

Více než polovina Čechů nakupuje potraviny zásadně ve slevách, zaznamenaly Novinky. Blesk k tomu podotýká, že zdražování se nevyhlo ani potravinám, které prodejci nabízejí ve slevových akcích. Celkově potraviny v akcích v lednu meziročně zdražily v průměru o 37 procent. Vyplývá to z analýzy akčních letáků sedmi obchodních řetězců společnosti Česká distribuční, píše Blesk. Vejce zdražily o 119 procent, výrazně víc stojí i cukr, chléb či vepřové, píše dále Blesk.

Rozhněvaní senioři: Na některé slevy nedosáhnou bez nových technologií

Paní Květa je podle vlastních slov zákazník ze staré školy. V reportáži pro CNN Prima NEWS se svěřila, že akční letáky a výhodné nabídky sleduje a vypisuje si na papírek. Teď si ale prý musí zvykat na chytrý mobil. „Měla jsem nejraději tlačítkový telefon, ale syn pořád říkal, že už tak nemůžu fungovat, tak mi koupil nový, no tak s tím bojuju,“ popsala paní Květa. To, že některé slevy může získat jen přes mobilní aplikaci, ji netěší. „Vadí mi to. Ale co mám dělat,“ řekla v reportáži.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Kvalita stravování a stravovací návyky v Česku se mění. Kvůli zdražování si každý čtvrtý Čech už nemůže dovolit stejné potraviny jako dřív

Jedenatřicetiletý muzikant Pavel Kudrna se po rozvodu naučil plánovat si svůj život „na volné noze“ co nejúsporněji. Událostem 247 vylíčil, jak se od své babičky naučil průběžnému sledování slevových akcí řetězců. Nakupuje tak nejen potraviny, ale často i elektroniku. „Babičku jsem za to naučil s těmi slevovými aplikacemi. Trochu se zlobím, že to starým lidem, kteří zrovna potřebují šetřit nejvíc, takto znesnadňují. Ne každému je k dispozici vnuk jako já.“ Kvůli neznalosti slev tak podle Kudrny nemohou starší lidé akčních nabídek ve výsledku často vůbec využít.

Ministr: Není vhodná doba na kouzlení s maržemi

Například obchodní řetězec Albert nabízí aplikaci už dva roky, uvádí dále CNN Prima News. Některé produkty se dají koupit až o polovinu levněji, ale jen s nainstalovanou aplikací. „Je nám líto, pokud někdo nemůže využívat výhod, protože nemá mobil. Neumíme ale tyto funkce jinak zpřístupnit,“ hájil obchody mluvčí Albertu Jiří Mareček. „Pro ty, kteří aplikaci nevyužívají, jsou samozřejmě dále k dispozici akční letáky,“ sdělil mluvčí sítě Lidl Tomáš Myler.

iZdroj fotografie: Matěj Baťha / Creative Commons / CC BY-SA
Skokové zdražení postihlo i základní potraviny

Blesk dále píše, že kvůli vysokým cenám oslovil dopisem obchodní řetězce ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Uvedl, že by neměly současné ekonomické situace zneužívat k neúměrnému zvyšování zisku. Lidé se prý na něj obracejí konkrétně kvůli vysokým cenám vajec a cukru. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza kritiku odmítl jako nelegální snahu ministerstva o určování cen, píše Blesk.

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články