Velkým tématem posledních měsíců je konec spalovacích motorů. V budoucnu mají být dostupné hlavně elektromobily, které jsou zatím ale velmi drahé.
Evropská unie prosazuje elektromobilitu jako cestu k lepšímu životnímu prostředí. I proto by měl pro automobilky v Evropě od roku 2035 platit zákaz prodeje vozů se spalovacími motory, jak letos schválil Evropský parlament. Pro většinu Čechů je přitom pořízení elektromobilu naprosto nedosažitelné. Nejlevnější auto na elektrický pohon je možné pořídit okolo 600 tisíc korun, píše web Autotrip. Jedná se navíc o vůz, který není vhodný pro větší rodinu a je možné s ním jezdit převážně jen po městě.
Na větší elektromobil je potřeba alespoň milion
Pokud chce někdo jezdit na jedno dobití několik stovek kilometrů, musí si připravit pořádný balík. Vůz s dojezdem zhruba 400 kilometrů má pořizovací cenu okolo jednoho milionu korun, dodává Autotrip. Za takovou cenu lze přitom pořídit konvenční automobil vyšší kategorie se skvělou výbavou. Možností by mohlo být pořízení ojetého elektroauta, což ale skýtá značné riziko kvůli stavu akumulátoru. Web Autotrip však připomíná, že od roku 2027 by mělo dojít ke zlevnění elektromobilů.
Ani to ale nemusí mnoho lidí nalákat, protože vozy s elektrickým pohonem aktuálně nemají o mnoho nižší provozní náklady. Česko patří dokonce k několika málo zemím, kde je provoz elektromobilu nákladnější než provoz konvenčních vozidel, upozorňuje web Auto4drive. Důvodem je skutečnost, že se průměrné měsíční náklady na provoz a vlastnictví automobilu velmi liší. Bez ohledu na druh pohonu dosahují například v Řecku 905 eur (22 tisíc korun), zatímco v Česku 1144 eur (27 800 korun), dodává Auto4drive.
Dražší je skoro vše
Kvůli zdražující se elektrické energii se proto v mnoha případech elektromobily nevyplatí. A to dokonce ani v zemi, které se kvůli rozšířené elektromobilitě někdy přezdívá Elektristán. Jde o Nizozemsko, kde vychází 100 kilometrů v elektromobilu na 15,50 eur, zatímco ve voze se spalovacím motorem na 14,60 eur. Nejen provoz je ale u ekologických aut dražší. Web Elektrické vozy upozorňuje, že nákladné jsou u elektromobilů také opravy. Autoservisy si totiž kvůli potřebné vyšší odbornosti mohou naúčtovat více.
Samostatnou kapitolou jsou pak baterie do vozidel. Pokud se poškodí, je třeba mít připraveny desítky až stovky tisíc korun. I proto jsou na elektromobily dražší povinná a havarijní pojištění, píše dále web Elektrické vozy. Zároveň má ale elektromobil i určité výhody. Například může jezdit po dálnici bez dálniční známky či zdarma parkovat na placených zónách v Praze, připomíná web Portál řidiče.