V oblasti řidičských oprávnění i dalších opatření připravuje EU nástup čisté mobility. Čeští řidiči mají díky lednovým opatřením ministerstva dopravy náskok.
Jak informuje Deník, Evropská komise (EK) se rozhodla zavést nová celoevropská řidičská pravidla. Obsahují různé novinky, například řidičák už od sedmnácti let i zákaz řízení platný po celé Unii. Regule, které budou závazné pro řidiče z celé EU, reagují na nezadržitelný nástup elektromobility, píše Deník. Podle dopravních expertů z EK se musí změnit i řidičské zkoušky, aby odpovídaly „vozidlům s nulovými emisemi“. V platnosti zůstanou i fyzické doklady. Nově bude ale jejich součástí QR kód, ten umožní propojení s online systémy, píše Autoforum.
Vše směřuje k roku 2035
Dopravní expert Dalimil Frič pro Události247 poukazuje na logickou provázanost domácí dopravní legislativy s deklarovanými záměry odborníků z EK. „Legislativní smršť“ zažili čeští motoristé před dvěma měsíci. „Řidičák na zkoušku’, ježdění sedmnáctiletých řidičů s mentorem, o tom se diskutovalo nejméně dvacet let. Nikoho by tyto novinky neměly překvapit. Bezemisní dopravní prostředky, ať na elektřinu či vodík, dostávají v EU jednoznačnou zelenou,“ říká pro Události247 Frič.
Josef Kaňa, provozovatel penzionu v Trojanovicích Událostem247 vysvětlil, proč je dlouhodobě spokojen s ježděním na elektrický pohon. Ani současná drahota energií jeho postoj nezviklala. „Neměnil bych. Fosilní auto už bych si nikdy nekoupil. Velice rychle jsem si třeba zvykl na tu úplnou automatiku. A naprosto mi vyhovuje, že za sebou nenechávám žádné emise. Má rychlou akceleraci – jako městské auto zcela perfektní,“ shrnuje řidič pro Události247.
Hříšníci nebudou tak snadno unikat
Psycholožka Andrea Petříková se pozastavuje nad smyslem posunutí hranice právě o ten jediný rok. „Z psychologického hlediska to pro mě není žádný rozdíl,“ odpovídá na dotaz Událostí247. „Je to navlas stejné, jako s nekonečnými spory o věkovou hranici trestní odpovědnosti – jestli 14 nebo 15 let. Jak můžou vypadat průzkumy, na jejichž základě se stanoví ten rok tak přesně? Vždyť je to úplně iluzorní,“ uzavírá Petříková pro Události247.
Přitvrdit by se podle novely mělo ve stíhání dopravních přestupků, které řidiči v EU spáchají mimo domovskou zemi. Jejich postižitelnost, respektive vymahatelnost plnění, je dnes velmi nízká, píše Deník. Směrnice o řidičských průkazech představuje podle webu návrh EK, kterým je něco jako „výkopem“ v celém přijímání této normy. Tu čeká projednání v Evropském parlamentu, a také v Radě EU, tedy členskými státy. Během těchto jednání mohou nastat ještě úpravy a změny.