Řidičák od sedmnácti bude realitou. EU chce kompletně změnit dopravní předpisy

V oblasti řidičských oprávnění i dalších opatření připravuje EU nástup čisté mobility. Čeští řidiči mají díky lednovým opatřením ministerstva dopravy náskok.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jak informuje Deník, Evropská komise (EK) se rozhodla zavést nová celoevropská řidičská pravidla. Obsahují různé novinky, například řidičák už od sedmnácti let i zákaz řízení platný po celé Unii. Regule, které budou závazné pro řidiče z celé EU, reagují na nezadržitelný nástup elektromobility, píše Deník. Podle dopravních expertů z EK se musí změnit i řidičské zkoušky, aby odpovídaly „vozidlům s nulovými emisemi“. V platnosti zůstanou i fyzické doklady. Nově bude ale jejich součástí QR kód, ten umožní propojení s online systémy, píše Autoforum.

Vše směřuje k roku 2035

Dopravní expert Dalimil Frič pro Události247 poukazuje na logickou provázanost domácí dopravní legislativy s deklarovanými záměry odborníků z EK. „Legislativní smršť“ zažili čeští motoristé před dvěma měsíci. „Řidičák na zkoušku’, ježdění sedmnáctiletých řidičů s mentorem, o tom se diskutovalo nejméně dvacet let. Nikoho by tyto novinky neměly překvapit. Bezemisní dopravní prostředky, ať na elektřinu či vodík, dostávají v EU jednoznačnou zelenou,“ říká pro Události247 Frič.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Elektřina a vodík – pohonné hmoty blízké budoucnosti

Josef Kaňa, provozovatel penzionu v Trojanovicích Událostem247 vysvětlil, proč je dlouhodobě spokojen s ježděním na elektrický pohon. Ani současná drahota energií jeho postoj nezviklala. „Neměnil bych. Fosilní auto už bych si nikdy nekoupil. Velice rychle jsem si třeba zvykl na tu úplnou automatiku. A naprosto mi vyhovuje, že za sebou nenechávám žádné emise. Má rychlou akceleraci – jako městské auto zcela perfektní,“ shrnuje řidič pro Události247.

Hříšníci nebudou tak snadno unikat

Psycholožka Andrea Petříková se pozastavuje nad smyslem posunutí hranice právě o ten jediný rok. „Z psychologického hlediska to pro mě není žádný rozdíl,“ odpovídá na dotaz Událostí247. „Je to navlas stejné, jako s nekonečnými spory o věkovou hranici trestní odpovědnosti – jestli 14 nebo 15 let. Jak můžou vypadat průzkumy, na jejichž základě se stanoví ten rok tak přesně? Vždyť je to úplně iluzorní,“ uzavírá Petříková pro Události247.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Další změny v evropské dopravní legislativě na sebe nenechají dlouho čekat

Přitvrdit by se podle novely mělo ve stíhání dopravních přestupků, které řidiči v EU spáchají mimo domovskou zemi. Jejich postižitelnost, respektive vymahatelnost plnění, je dnes velmi nízká, píše Deník. Směrnice o řidičských průkazech představuje podle webu návrh EK, kterým je něco jako „výkopem“ v celém přijímání této normy. Tu čeká projednání v Evropském parlamentu, a také v Radě EU, tedy členskými státy. Během těchto jednání mohou nastat ještě úpravy a změny.

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články