Odzvonilo elektrokoloběžkám v Česku? Nově se na ně bude vztahovat povinné ručení, majitelé se jich chtějí rychle zbavit

S teplejším počasím přibývá těch, kteří se přemisťují místo autem například na elektrokoloběžce, která je rychlá a její provoz je levný. To se však může změnit.

i Zdroj fotografie: Jan.nos1 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Web Deník připomíná, že elektrokoloběžka má mnoho benefitů. Kromě rychlosti oproti kolu či úspornosti na pohonné hmoty oproti automobilu. Jde také o skladnost či jízdu téměř bez námahy. Přesto nejde o zdaleka nejlepší volbu, jak se dopravovat po městě. Vzhledem k rychlosti elektrických koloběžek stoupá počet nehod, které končí vážnými zraněními a vysokými škodami, uvádí web Deník. I proto přichází zásah ze strany státu. Nově podle směrnice Evropské unie musí mít provozovatelé koloběžek sjednané povinné ručení.

Dalo se to očekávat

„Byla to jen otázka času, kdy kvůli rostoucímu počtu nehod s případným odškodněním pro poškozeného, přijde Evropská unie s podobnou regulací a návrhem na efektivnější náhradu škody poškozeným,“ uvedl pro web Deník ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek. Do legislativy států unie musí být motorová směrnice zakotvena nejpozději v lednu příštího roku. Již brzy proto bude možné snadněji řešit nehody, při kterých dojde nejen ke škodě materiální, ale také k poškození zdraví, uvádí Deník. Bazary jsou tak plné inzerátů o prodeji elektrokoloběžek.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Nutnost mít sjednané povinné ručení u silnějších elektrokoloběžek schválil Evropský parlament

„Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ uvedl pro web Deník Matoušek. Aktuálně při nehodě musí poškozený náhradu vymáhat sám, nově to ale bude dělat pojišťovna, protože ručení bude fungovat na stejném principu jako u motorových vozidel, uvádí web Deník. Elektrické koloběžky by měly spadat do stejné kategorie jako mopedy. U nich se částka za povinné ručení pohybuje kolem osmi set korun za rok. To může některé majitele elektrokoloběžek odradit od jejich provozování.

Nebude to platit pro všechny

Unijní nařízení se bude vztahovat pouze na stroje se silnějším motorem, které mají rychlost vyšší než 25 kilometrů za hodinu, uvádí dále web Deník. Povinné ručení budou muset platit také ti, jejichž koloběžka přesáhne maximální rychlost jen 14 kilometrů za hodinu, které mají váhu nad 25 kilogramů. Podobná opatření mohou brzy platit i pro elektrokola, které se stávají také velmi oblíbenými kvůli úspornosti a rychlosti, píše Deník.

Web Metro upozorňuje, že elektrokola jsou v sousedním Německu zařazená do stejné kategorie jako motorová vozidla, a proto musí mít registrační značku i povinné ručení. Poznávací značku mají výkonnější elektrokola také v Nizozemsku. Zároveň ten, kdo jezdí na kole na elektrický pohon musí vlastnit řidičský průkaz na skútry, píše dále web Metro. V Česku jsou elektrokola oblíbena hlavně mezi seniory. Ti také mají častěji na svědomí nehody kvůli nezvládnuté jízdě a rychlosti elektrokol, píše web iDnes.

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Ondřej Trčálek
Autor článku

Ondřej Trčálek

Baví mě čtenářům poskytovat fakta a dávat je do souvislostí. Působil jsem v rádiích Orion a Kiss Morava. Od roku 2005 jsem vyráběl reportáže pro několik televizí. Inspiraci hledám především v hudbě.

Zobrazit další články