Bez zkontrolování účtenky přijdou zákazníci zkrátka: Obchody klidně naúčtují položky, které nebyly v košíku. Velké řetězce nejsou z obliga

V době ekonomické krize se mnoho lidí při nákupu řídí hlavně cenami. Nakupují vše ve slevě. Na pokladně se přitom někdy započítá vyšší částka.

i Zdroj fotografie: Jiří Klimenský pro Události247
                   

Jednoduchá rada, jak neplatit za zakoupené zboží víc, než je na cenovce, je kontrola účtenek. Obchody klidně naúčtují položky, které nebyly v košíku, často jde o velmi zajímavé položky. Youtubový kanál TOP Zaujímavosti upozorňuje na podvody v obchodech. Popisovaný příklad v reportáži se týká praktik v americkém obchodním řetězci Walmart. Žena tento supermarket navštěvovala běžně. Jednou při vykládání nákupu však uviděla na pokladním bloku podezřelou položku za 10 dolarů (210 korun). Zavolala na linku obchodního řetězce, uvádí kanál.

Produkt na účtence neexistuje

Walmart uvedl, že jde o takzvanou fantomovu položku, která se občas objeví na seznamu nákupu, a to aniž by ji prodavačka naúčtovala. Tato chyba se údajně děje už 10 let, a tak se to občas někomu stane. Stačí se zastavit na prodejně a peníze budou vráceny, protože jde o počítačovou chybu. Je tedy jasné, že bez kontroly účtenky lidé běžně platí nemalé peníze za něco, co si nekoupili, dokonce i za to, co ani neexistuje. Kontrola účtenek se vyplatí i v českých řetězcích, i když na fantomovy položky zřejmě zákazníci nenarazí.

Špatně zaúčtovaná cena se v českých řetězcích naopak objevuje docela často, jak jde vidět z komentářů pod videem na Youtube. „Každý nákup si po zaplacení zkontroluji. Je dost pravidelné, že je uvedena snížená cena, ale na pokladním dokladu je vyšší, používají různé triky, než projedu kolem informací zkontroluji, abych okamžitě reklamovala,“ napsala Emilie Novotná. Lidem je někdy také zaúčtován jiný počet kusů. „Účtenky si kontroluji. Asi 2krát se mně stalo, že zboží, které jsem měla např. dvakrát, mi nablokovali 4krát,“ napsala Květa Velanová.

Policie zřejmě nepomůže

Autor videa vyzývá lidi, aby při odhalení podvodu volali policii, s tím však někteří komentující nesouhlasí. „Líbí se mi, volejte hned policii. A co ta policie s tím udělá? Navíc, když obchod bez problémů chce vrátit peníze. Problém je také v tom, že si lidé nekontrolují účtenky. To je ale jejich problém. Trochu se zapomíná na to, že policie musí dokázat podvod,“ napsal pod videem uživatel vystupující jako Martin. Přesto chování supermarketů porušuje zákon o ochraně spotřebitelů, upozorňuje web Finance. Jde o klamavou obchodní praktiku.

iLidé by si měli dávat pozor za jakou cenu zboží vybírají, dále pak i na to, kolik je jim nakonec naúčtováno u pokladny

Jestli je uvádění jiné ceny u zboží na účtence chyba či záměr, je těžko prokazatelné. Pravdou však je, že si tímto postupem vydělají velké peníze. Mnoho lidí si účtenky nekontroluje, a tak nezjistí, že zboží nakonec koupili za jinou částku, než si vybrali. Řetězce také spoléhají na to, že je zákazníci nebudou udávat státním orgánům, píše web Finance. Přitom, pokud dochází k chybnému účtování cen u některého obchodníka častěji, může spotřebitel takové chování ohlásit České obchodní inspekci. TPak obchodníkům hrozí pokuta.

Už jste se do podobné situace dostali?

Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články