Automechanici varují řidiče: Před cestou na dovolenou je nutné zkontrolovat si povinnou výbavu a hladinu oleje

Blíží se období, kdy mnoho Čechů nasedne s celou rodinou do svých automobilů a vyrazí na dovolenou. Příprava by měla pomalu začít.

i Zdroj fotografie: Familydestinationsguide.com Images / Creative Commons
                   

Web Garáž upozorňuje, že před dlouhou cestou je nutné na svých vozidlech udělat odpovídající servis. Nebezpečné jsou pro fungování aut hlavně vysoké teploty, které na jihu Evropy atakují 40 stupňů Celsia. Vozy provozované ve střední Evropě nejsou na takové extrémy zvyklé, příprava je proto nezbytná. Web Garáž píše, že důležitá je hlavně pečlivá revize chladícího systému. Začít se má s kontrolou chladící kapaliny. Její nedostatek může být příčinou přehřátí motoru, vysvětluje web TN.

Někdy je lepší jet za odborníky

V případě zjištění úniku kapaliny se doporučuje navštívit autoservis, kde zkontrolují těsnost sytému, také doplní i vymění kapalinu. K tomu může dojít v případě, že je prošlá. Stará chladící kapalina by měla být vyměněna, protože může zanechávat usazeniny v motoru a chladiči, píše dále web TN. Následkem je zhoršení cirkulace. Chladící kapalina by se u starších automobilů měla vyměňovat jednou za dva až tři roky, u novějších vozů stačí jednou za pět let, dodává TN.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Odborníci také doporučují mít s sebou na dovolenou rezervní kolo pro případ defektu

Lidé by před dovolenou měli také zvážit výměnu motorového oleje. Podle odborníků je pro jízdu v horkém počasí či tažení karavanu vhodnější použít olej s vyšší viskozitou, který je určený především pro motoristický sport. Díky tomu se hodí právě do extrémních podmínek, kterým mohou být přehřáté silnice na jihu Evropy. „Očekáváme-li u motorového oleje zvláště vysoké provozní teploty, má výměna náplně za olej s vyšší viskozitou po technické stránce smysl,“ uvedl pro web Garáž expert na servis evropských a japonských automobilů Pavlíček.

Nejen pod kapotu je nutné nahlédnout

Web TN upozorňuje také na kontrolu stavu pneumatik a tlaku v nich. Nebezpečné je přehuštění i podhuštění. Důležité je nezapomenout, že pro plně naložené auto platí odlišný tlak v pneumatikách než při prázdném vozu, připomíná web AutoWeb. Pokud budou pneumatiky podhuštěné zhoršuje se ovladatelnost, jízdní vlastnosti i brzdění. Právě brzdy by měly být další položkou na seznamu, kterou je nutné před dlouhou jízdou zkontrolovat.

Na brzdovou soustavu jsou kladeny při zvýšeném tepelném namáhání za horkého počasí s naloženým autem zvýšené nároky, upozorňuje web TN. Vyplatí se proto před cestou na dovolenou zkontrolovat třecí segmenty i brzdovou kapalinu. Řidiči by také neměli opomenout kontrolu klimatizace. Bylo by velmi nepříjemné, kdyby až během cesty v horkém počasí byla odhalena její špatná funkčnost. Web Objev-Svět upozorňuje, že vysoké teploty ve vozidle snižují nejen pohodlnost, ale také kvůli tomu roste reakční doba řidiče.

Chystáte se na cesty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Martin Duplák

Bývalý redaktor webu ČT24, jehož koníčkem, a dlouhodobě i denní prací, jsou ekonomika a finance. Zaměřuji se také na kulturu a osobnosti.

Zobrazit další články