Prodejci energií mají nové metody, jak lidi obrat o peníze. Nalákají je na nízké ceny, které pak nenápadně zvýší

Řada lidí se nedávno dočkala nepříjemné informace o zdražení energií. Takové oznámení nicméně nemusí být vždy platné.

i Zdroj fotografie: Daniela Beránková pro Události247
                   

Web Peníze upozorňuje, že před novými metodami některých prodejců energií, kteří se tak snaží lidi obrat o peníze, varuje i Energetický regulační úřad (ERÚ). Na něj se mnoho lidí obrátilo se stížností kvůli zvýšení cen za dodávky energie. V mnoha případech totiž nebyl dodržen zákon. Obchodníci se snaží zákonné povinnosti obejít buď omezením platnosti sjednaného ceníku, nebo zvýšením ceny při automatickém prodloužení smlouvy, informuje web Peníze. Lidi nejprve nalákají na nízké ceny, které pak nenápadně zvýší. To přitom není možné jen tak.

Spotřebitelé si to nemají nechat líbit

Dodavatel musí při jednostranné změně ceny zákazníka upozornit minimálně třicet dní předem. Klient má poté právo bez sankcí od takové smlouvy odstoupit. Pokud nejsou tyto podmínky dodrženy, má spotřebitel možnost bránit se námitkou, že je taková jednostranná změna neúčinná, vysvětluje web Peníze. Dodavatelé energií si ale v tomto postupu našli mezeru. Například u smluv uzavřených na dobu určitou je cena často stanovena jen na první rok. Následně se má změnit podle aktuálního ceníku, který firma zveřejní na webu.

Tím se energetické společnosti zbavují nutnosti postupovat podle zákona. „Dodavatelé argumentují tím, že se nejedná o jednostranné zvýšení ceny, ale o zvýšení předem dohodnuté, a nemusí proto spotřebitelům změnu oznámit podle energetického zákona,“ cituje web Peníze člena Rady ERÚ Ladislava Havla. Takové jednání by však bylo možné pouze v případech, kdy by byla konkrétní částka uvedena už při uzavírání smlouvy. „Jestliže tomu tak není, jedná se pouze o trik dodavatele,“ uvedl Havel dále pro web Peníze.

I druhý způsob je nezákonný trik

Ani při automatickém prodloužení smlouvy není možné bez dohody změnit cenu. Opět je nutné předem zákazníka upozornit, píše web Peníze. Nedostačující je i postup, kdy dodavatel klientovi zašle obecný odkaz na stránku se všemi ceníky. „Novou cenu, podle níž se spotřebitel může rozhodnout o prolongaci, lze opravdu zveřejnit na webových stránkách dodavatele, pokud se na tom obě strany smluvně dohodnou. Zákazník ale na ni musí být upozorněn konkrétním způsobem,“ uvedla pro web Peníze členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Lidé by měli být při změnách cen za energie důslední a nenechat se od dodavatelů napálit

Znovu je zde nutné včasné upozornění, aby měl zákazník možnost říct, jestli s prodloužením smlouvy souhlasí či nikoli. Pokud to dodavatel nedodrží, změna je opět neúčinná. Právo by pak mělo být v budoucnu na straně zákazníků i v oblasti rizik obchodních modelů dodavatelů energií, píše web dTest. Ministerstvo průmyslu a obchodu dává dohromady novelu energetického zákona, díky které by měli dodavatelé povinnost transparentnosti obchodního modelů vůči zákazníkům. Nastaveny by měly být i sankce za případné falšování či neplnění, dodává dTest.

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Daniel Procházka
Autor článku

Daniel Procházka

Nadšenec do politiky a kultury. Momentálně i redaktor pro Události247, díky kterým můžu své zájmy rozvíjet.

Zobrazit další články