Auto jako investice: Na ceně rostou nejen veterány, ale i běžné modely ze současnosti

Nejen opečovávané veterány mohou při budoucím prodeji přinést nemalé peníze. Na ceně rostou i některé běžné typy vozů.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC BY
                   

Ač některým autům v průběhu let na tachometru nezadržitelně rostou kilometry, současně s tím může růst i jejich cena, informuje web TN. Analýza desetitisíců inzerátů na webu TipCars ukázala, že i běžně rozšířené modely automobilů mají za pár let vyšší cenu než v době jejich pořízení. Například u Škody Fabia Combi v pohonu na benzin se za 3 roky zvýšila prodejní cena o 6 procent, upozorňuje web TN. Jen o 2 procenta méně se pak během let 2020 až 2023 zhodnotil při běžném používání model Hyundai i20. Nejen tato auta ale mohou sloužit jako skvělá investice.

Rekordmanem je malá německá dodávka

Dokonce o 8 procent stoupla za poslední 3 roky cena Volkswagenu Multivan T5 s naftovým čtyřválcem, píše dále web TN. Zatímco v roce 2020 byla jeho průměrná prodejní cena 473 683 korun, nyní je na hodnotě 509 625 korun. Dokazuje to tak, že na ceně rostou nejen veterány, ale i běžné modely ze současnosti. Konkrétně se při analýze vycházelo z dat u vozů vyrobených kolem roku 2013 s manuální převodovkou, které měly v roce 2020 nájezd asi 100 až 200 tisíc kilometrů. Letošní cena pak vycházela z toho, že auta mají najeto zhruba o 100 tisíc kilometrů více.

„Investičním automobilem tak už nemusí být jen veterán nebo auto s unikátní minulostí. Poklad můžete mít doma v garáži,“ vysvětlil pro web TN ředitel TipCars Marek Knieža. Mezi 5 modelů, u kterých za předešlé 3 roky vzrostla prodejní cena při běžném používání nejvíce, patří kromě výše zmíněných také Škoda Octavia a Citroen Berlingo. Jde přitom o automobily, které jsou určeny i pro rodiny s nižším rozpočtem.

Druhá generace francouzského vozu Citroen Berlingo ročník 2016 v naftě s manuální převodovkou a nájezdem mezi 80 až 120 tisíc kilometry se v roce 2020 prodávala za průměrných 235 540 korun. Nyní je cena na 242 633 korunách, tedy o 3 procenta výše. Číslo na tachometru přitom za tu dobu stouplo až o 200 tisíc kilometrů, uvádí dále web TipCars.

Sázka na jistotu je stále jinde

Samozřejmě ale stále platí, že zcela nejlepší volbou pro toho, kdo chce v průběhu času zhodnotit cenu vozu, je veterán. Web AutoSalon upozorňuje na překvapivého vůdce žebříčku aut, u kterých za posledních 5 let nejvíce stoupla cena. Stoprocentního zhodnocení dosáhl od roku 2018 vůz Ford Capri I. generace (1969 až 1972). Jde přitom o automobil, který se nedávno ještě prodával za dostupné ceny. V nejnovějším seznamu veteránů, který zveřejňuje Sdružení německého průmyslu, překvapily i další modely.

iZdroj fotografie: Nminow / Creative Commons / CC BY-SA
U některých veteránů naopak cena v průběhu času klesá, jde například o Ford Thunderbird

Do TOP10 se dostal se zhodnocením 81,3 procenta za posledních 5 let i Trabant (1974 až 1990) či Wartburg 353 (1975 až 1988), jehož cena vzrostla o 42,9 procenta. Jde přitom o automobily, které dříve mířily spíše do šrotu a neměly dobrou veteránskou budoucnost, připomíná web AutoSalon. Naopak překvapivě z tabulky nejlépe se zhodnocujících veteránů vypadl oblíbený Volkswagen Brouk.

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Lucie Cochlarová
Autor článku

Lucie Cochlarová

Už při studiu ekonomiky jsem začala pracovat v Rádiu Čas a Televizi Relax. Sedm let jsem přinášela zprávy jako reportérka pro Televizi Nova, a to hlavně do Televizních novin. Práce editorky je pro mě výzva.

Zobrazit další články