Se zvyšujícími se letními teplotami stoupá také zájem lidí o zmrzlinu. Oblíbená je točená, ve velkém se ale prodávají i kopečkové nebo balené.
Mezi nejznámější výrobce točené zmrzliny patří firma Tomáš Onderka, která provozuje Zmrzlinu z Opočna, upozornil web Praha IN. Zmrzlinu dodává prodejcům, kteří si pak její cenu určí sami. Stalo se už také, že jedna porce vyšla na 80 korun. I přes zvyšující se ceny však lidé zmrzliny dál jedí ve velkém. Na jednoho připadají v průměru 3 až 4 litry, psal už dříve web iDnes. Tato čísla se od té doby moc nemění. ,,Češi milují zmrzlinu“, dodává pro Události247 Josef Kaňa. Ten v létě nestačí doplňovat zásoby.
Nejoblíbenější je vanilková
„Pamatuji si vloni 79 korun za porci, to bylo asi nejvíce, co jsem viděl. Doporučení majiteli, že tu cenu přepaluje, může být, ale jak s tím naloží, to je pouze za něm,“ uvedl pro Praha IN obchodní zástupce opočenské zmrzliny Vladimír Dudek. Prodej zmrzliny záleží také na počasí. A to loňské prodejcům zrovna moc nepřálo, píše o tom web Zboží&Prodej. Z průzkumu vyplývá, že 65 procent lidí si koupí zmrzlinu proto, aby se osvěžili. Většina volí především ty vodové, dodává web.
V období od března 2021 do února 2022 snědli čeští spotřebitelé 40,6 milionů litrů zmrzliny v celkové hodnotě 4,2 miliardy korun. Spotřeba meziročně klesla o 2,5 procenta, píše Zboží&Prodej. Prodeje balené zmrzliny v obchodech mají v posledních třech letech klesající trend. Spotřebitelům už několik let nejvíce chutná vanilková příchuť. Neodradí je ani cena, která se rok od roku zvyšuje, dodává web Zboží&Prodej.
Ceny se liší také podle regionů
„O víkendu jsme s dětmi byli v zoo. Samozřejmě jsme si dali zmrzlinu, ovocná byla za 30 korun, vanilková a čokoládová za 40. Takže když si dali čtyři lidé každý dva kopečky, nechal jsem tam skoro tři stovky,“ řekl Událostem247 Marek Benda z Kroměříže. „Byla jsem nedávno na jeden den v Praze, kousek od Václavského náměstí jsem si koupila točenou, protože bylo hrozné horko. I když jsem měla malou, zaplatila jsem 50 korun. U nás v Brně si kupuji za 30 korun,“ uvedla pro Události247 Jana Pokorná.
„My se ceny snažíme držet co nejníže, ale je taky potřeba počítat s provozními náklady, jako je nájem, elektřina a taky pracovní síla. Během dvou let jsme museli zvednout cenu za kopeček zmrzliny z 20 na 30 korun, což je podle mě standard,“ řekl Událostem247 majitel cukrárny v Brně Karel Horáček. „Zmrzlinu si každoročně dopřeje kolem devíti domácností z deseti. Na každou domácnost tak připadá útrata za zmrzliny ve výši do tisíce korun,“ spočítal pro Události247 ekonom Lukáš Kovanda.