Okolo 760 tisíc živnostníků se stále nepřihlásilo do své datové schránky, kterou jim zřídilo ministerstvo vnitra.
Mnozí podnikatelé však nevědí, že na to mohou doplatit. Po deseti dnech je totiž zpráva zaslaná do datové schránky považována za automaticky doručenou. Upozornil na to web TN. Pokud si lidé datovky nezprovozní, mohou jim hrozit penále třeba za nevyřízené pokuty. Stát do března 2023 založil zhruba dva miliony datových schránek, píše dále TN. Kvůli jedné jediné věci, tedy přihlášení se do datové schránky, se tak může statisíce lidí ocitnout v hledáčku finančního úřadu.
Jak schránku zprovoznit
Na základě změny zákona došlo letos k automatickému zřízení datových schránek živnostníkům, spolkům a nadacím, píše web iDnes. Každý nový uživatel dostal dopis do vlastních rukou, ve kterém byly přihlašovací údaje. Spousta z nich se však do datové schránky stále nepřihlásila. Někteří se mohli přihlásit také přes Identitu občana, což je například přes mobilní klíč eGovernmentu nebo bankovní identitu. Osobně také mohli na Czech POINT a zažádat si o nové přístupové údaje, doplňuje web.
Ne všichni ale se zřízením datových schránek souhlasí. Vadí jim zveřejňování jejich adres a dalších údajů. Od listopadu do ledna 2023 zrušilo živnost celkem přes 40 tisíc podnikatelů, zatímco v letech 2020 a 2021 to bylo v průměru pod čtyři tisíce měsíčně. Upozornil na to web Peníze. Schránku totiž není možné zrušit jiným způsobem, než právě zrušením své živnosti.
Co přesně podnikatelům hrozí
Někteří lidé se také bojí toho, co se stane, pokud schránku nebudou používat. „Za nepoužívání datové schránky žádné sankce nehrozí. Hrozbou ale je, že pokud datovou schránku nepoužívám a přijde mi do ní třeba nějaká výzva nebo rozhodnutí, či platební výměr finančního úřadu a já si to nepřečtu a nereaguji na to, potom se vystavuji například pokutě, nebo případně nějakému horšímu postihu, který z toho rozhodnutí vyplývá,“ uvedl pro Události247 mluvčí finančního úřadu pro jižní Moravu David Stančík.
„Bydlím jinde, než mám trvalé bydliště a díky datové schránce můžu s úřady komunikovat rychleji a nemusím tam chodit. Ušetří mi to spoustu času. Když podávám třeba daňové přiznání elektronicky, mám na to také delší lhůtu. Zatím jsem to využil jednou,“ řekl Událostem247 Petr Urbánek z Ostravy. „Mně přišla obálka s informacemi k datové schránce před dvěma měsíci, ale zatím jsem se nepřihlásila,“ uvedla pro Události247 Kateřina Černá z Rožnova pod Radhoštěm.