Téměř každá větší prodejna v Česku zavedla samoobslužné pokladny. Má to urychlit odbavení zákazníků a taky ulehčit práci pokladním.
V poslední době se však ukazuje, že nápad se samoobslužnými pokladnami nebyl úplně nejšťastnější. Češi totiž velmi rychle přišli na to, jak si namarkovat více zboží za méně peněz. Není to navíc jen fenomén Česka. Na tento trik přišli zákazníci po téměř celém světě.
Není čas to řešit, říká pokladní
Stačí si navážit například méně zeleniny, než pak skutečně máte v pytlíku. „Několikrát jsem při markování na pokladně jen pro kontrolu převážila třeba jablka, která měl zákazník zvážená. Párkrát se ukázalo, že cena se lišila třeba i o 30 korun. Jenže na pokladně nemáte čas to řešit. Namarkovala jsem proto správnou cenu a zákazník odešel,“ řekla Událostem247 Jana K., která je pokladní v brněnském Kauflandu.
Případy takových podvodů se však vyskytují i v dalších zemích. Například v Německu si 37letý muž kupoval v obchodě sýr se slevou. Pracovník ostrahy si však všiml toho, že zákazník slevový štítek přelepil z jiného zboží a proto na nepoctivé chování upozornil personál prodejny, píše web Kupi. Muž vinu popřel, ale později se na policejní stanici ke všemu přiznal. Díky tomu vyvázl jen s pokutou a podmíněným trestem. Jde o revoluční způsob toho, jak se vyhnout platbě u pokladen. Jedná se ovšem o nelegální činnost, kterou by lidé v žádném případě neměli dělat.
Zákazníci jsou vynalézaví
Přední australský maloobchodní řetězec Coles už před několika lety omezil množství položek, které si zákazníci sami namarkují u samoobslužných pokladen. Chtěl tak předejít podvodům, kdy někteří lidé účtují dražší ovoce nebo zeleninu jako levnější druhy. Psal o tom web iDnes. Společnost odhalila podvody v roce 2012, když zjistila, že prodala víc mrkve, než kolik jí měla doopravdy na skladě. Krádeže v obchodech stojí australské maloobchodníky 4,5 miliardy dolarů ročně, dodává iDnes.
Podvádět se dá také při nákupu, který si zákazník díky službě Scan&Go namarkuje sám a pak jen zaplatí u stojanu. Tuto službu nabízí například obchodní řetězce Globus, Kaufland nebo Tesco. „Při namátkových kontrolách se naštěstí nestává moc často, že zákazník má v košíku zboží, které si nenamarkoval, ale už jsme třeba zjistili, že na seznamu chyběl dražší rum, nebo třeba velké balení pracího prášku,“ řekla Událostem247 Ivana K., která pracuje v prodejně Globus v Brně.