Až půjdete na nákup do supermarketu, dejte si dobrý pozor na to, abyste tam neutratili víc, než máte v plánu. Obchodníci na nás totiž mají připravených hned několik triků.
Zákazníci velkých obchodních řetězců mohou snadno naletět na fígle, které na ně prodejci používají. Psali jsme o tom nedávno na Událostech247. Tyto taktiky mají za cíl jediné: zvýšit obchodům prodeje a zisky, samozřejmě na úkor peněženek zákazníků. Osvědčených triků, kterým určitě naletěl nejeden z nás, je několik.
Pozor na výšku regálů
Podle odborníků ze spotřebitelské organizace dTest by se zákazníci měli v obchodech cítit co nejlépe. Vybavení a umístění zboží i pohyb zákazníků mezi regály, to vše musí být do puntíku promyšlené. Platí to nejen pro prodejny s potravinami, ale s jakýmkoli zbožím. Samotné uspořádání obchodu má svou logiku. Prodejci totiž předpokládají, že většinu lidí tvoří praváci a proto je důležité, aby mohli zboží vybírat vždy pravou rukou, píše dále dTest.
Dlouhodobé průzkumy chování zákazníků podle dTestu ukázaly, že nejvíce kupují zboží, které je ve výšce očí. Proto právě tam prodejci umísťují nejdražší výrobky nebo výrobky prodávané s největším ziskem. Pokud tedy chcete ušetřit, dívejte se v obchodě také do nižších a vyšších regálů. V neposlední řadě hrají důležitou roli také velké nákupní vozíky. Jak upozornil web iPrima, většina zákazníků má nutkání je nevědomky naplnit a koupí i to, co původně nebylo v plánu.
Cedulky, co mají odvést pozornost
Osvědčený je také „devítkový trik.“ Cena, která končí devítkou, evokuje výhodnější nabídku, píše dále iPrima. Například cena 199 korun je pro řadu zákazníků „100 a něco,“ než „necelých 200“. Platí to většinou u jídla. V případě oblečení měli zákazníci podle průzkumů skutečně asi o 8 procent vyšší útratu než ti, kteří měli na výběr ze stejného zboží, ale s cenami nastavenými tak, aby končily nulou.
Snahou obchodníků je také udržet zákazníka v obchodě co možná nejdéle, upozorňuje web Blesk. Slouží k tomu i trik s různými cedulkami a upozorněními. Při nakupování se totiž pohled zákazníka pohybuje zleva doprava, stejně jako při čtení. Všimne si však barevných cedulek, které upozorňují na reklamy a akce. Soustředění zákazníka se podvědomě naruší a ten podvědomě zpomalí a všimne si zboží, o které původně neměl zájem.