O dopravních značeních v Česku se zjistily nepříjemné věci.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Podle odborníků na dopravu je na českých silnicích nadbytek dopravních značek. To může být podle zjištění TN nejen pro české řidiče matoucí. Třeba v Praze narazíte podle TN na průměrně 72 značek během jediného kilometru jízdy. Číslo je přitom alarmující. Řidiči totiž nemají žádnou šanci každou jednotlivou značku zaregistrovat, natož jízdu sdělení přizpůsobit.
Příliš mnoho dopravních značek
Česko má ve srovnání s jinými zeměmi relativně velký počet dopravního značení na silnicích. Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK), pro TN řekl, že když se řidiči podívají na dálnice, průměr je 24 značek na kilometr. Jenom v zmíněném hlavním městě je celkem přes 330 tisíc dopravních značek. Jedná se o obrovské číslo už jenom kvůli tomu, že experti odhadují, že zhruba polovina z nich je naprosto zbytečná.
Přemíra značení může hravě vést k situaci, kdy řidiči nejsou schopni všechny značky správně a včas vnímat a reagovat na ně. Řidiči dokonce často ignorují velkou část značek, protože jejich pozornost je zaměřena hlavně na dění na silnici. Pro TN to dále řekl mluvčí ÚAMK Sirota.
Příliš mnoho značení snižuje schopnost vnímat dění na silnici
Tomáš Morávek, psycholog, dále pro TN upozornil na možné senzorické přetížení. Řidičům je podle něj předkládáno příliš mnoho vizuálních podnětů, což může ztížit schopnost správně interpretovat a reagovat na okolní dění. To může mít za následek vyšší riziko dopravních nehod. Studie z jiných zemí, konkrétně z Německa a Nizozemska, potvrdily, že snížení počtu značek ve městech vedlo k poklesu počtu nehod, píše dále TN.
Z výše uvedených zjištění je zřejmé, že některé dopravní značky příliš na bezpečnosti na silnicích nepřidávají. Naopak mohou celkové riziko zvýšit. Řešení je ovšem především v rukou státu. Je koneckonců v zájmu každého člověka, aby se dopravní nehodovost snížila na co nejmenší počet.