Na řidiče se valí velká novinka posvěcena samotnou Evropskou unií. Platit by měla už od příštího roku.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Řidičům po celé Evropské unii se brzy změní jízda v jejich automobilech téměř k nepoznání. Pokud je vám milá svoboda za volantem, nová regulace Evropské komise vás možná překvapí, možná dokonce i trochu znepokojí. Pojďme si tedy vyjmenovat všechny důležité novinky.
Vlastní auto mě bude špehovat?
Od příštího roku budou muset být nová auta vyrobená v Evropě schopné detekovat rozptýlení řidiče. Systém by měl být zabudovaný už v samotném autě. Ačkoliv už teď řada výrobců instaluje systémy a programy k detekci únavy řidiče, nový povinný systém by měl být podstatně pokročilejší. Technologie je obecně známá jako Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Jejím hlavním úkolem je, jak již bylo zmíněno, monitorovat to, kam se řidič kouká.
Jakmile v autě přesáhnete rychlost 20 km/h, ADDW se automaticky aktivuje a pečlivě sleduje, kam se řidič kouká. Pokud se řidičova pozornost odchýlí o víc jak 30 stupňů od předpokládaného výhledu na silnici déle než na 6 sekund, systém začne reagovat. Jakmile ovšem pojedete rychlostí přes 50 km/h, zmíněná časová hranice se u systému ADDW automaticky zkrátí na 3,5 sekundy.
Systém půjde vypnout
Pokud řidič překročí daný čas a nebude se dostatečně věnovat provozu, systém začne hlásit varování. Není ovšem doposud jasné, jak budou daná varování vypadat, či na sebe zvukově upozorňovat. Je klidně možné, že si každá automobilka navrhne svůj vlastní detekční systém. Pro všechny řidiče je ovšem dobrou zprávou, že systém ADDW by mělo být možné v autě mechanicky vypnout.
Evropská komise si podle zprávy na svém webu od podobného rozhodnutí slibuje, že plošné zavedení systému ADDW povede opět k trochu větší bezpečnosti na evropských silnicích. Na to, zda tomu tak ale podle dat opravdu bude, si budeme ještě muset nějakou chvíli počkat.
Zdroj: Evropská komise, Smart eye, Neonode