Na to, že Evropská unie občas přijde s těžko uvěřitelným nápadem, jsme si už zvykli. Teď je na světě nový nápad, který má zvýšit bezpečnost na silnicích.
Evropská unie chce do roku 2050 omezit počet smrtelných nehod na nulu. Zasadit se o to mimo jiné mají nové směrnice, které souvisí s vydáváním a platností řidičských průkazů. Psal o tom web Autoforum. S návrhem přišla komise vedená francouzskou političkou Karimou Delli.
Za prohřešky extra tvrdé tresty
Začínající řidiči by mohli řídit pouze auta vážící méně než 1 800 kilogramů. Navíc by ani po dálnici nemohli jet více než 90 km/h, což by mohl být velký problém, píše dále web. Dalším nápadem Delli je to, že by začínající řidiči měli zakázáno usedat za volant mezi půlnocí a šestou hodinou ranní. Komise navrhuje, aby za případné neuposlechnutí byly ukládány velmi tvrdé tresty, píše dále web Autoforum.
Je to opravdu kuriózní nápad, který evidentně nepočítá s tím, co budou mladiství dělat v případě, že dané nařízení nestihnou. Měli by pak přespat v autě? Nebo ho někam odtlačit? Po uplynutí „zkušební doby“ by skládali další zkoušku, po jejímž absolvování by se čas, který mohou strávit na dálnici, posunul. Psal o tom web Auto revue. Novela zatím nebyla schválena, takže její finální podoba ani termín platnosti zatím nejsou známy. Pokud ale projde, stane se závaznou pro všechny členské země, včetně České republiky.
Někteří řidiči si sáhnou hlouběji do kapsy
Na chystanou novelu se valí kritika také zevnitř Evropského parlamentu. Mladé řidiče prý omezuje až moc radikálně a ze strany Zelených jde o alternativní cestu k plošnému omezení rychlosti pod záminkou bezpečnosti, popisuje Auto revue. Mladé řidiče to navíc bude stát víc peněz, protože budou muset platit více zkoušek. Strana Zelených byla také nařčena z nepřímého potlačování individuální mobility. Novela tak zřejmě vzbudí dlouhé a bouřlivé diskuze.
„Je to pěkná blbost, nejvíc se přece naučím tím, že jezdím a to, že mi něco budou zakazovat a opakovaně mě z toho zkoušet, ze mě dobrého řidiče neudělá. Naopak, budu ještě víc nervózní,“ řekl Událostem247 svůj názor Tomáš Holoubek z Hodonína. Návrh však necílí jen na řidiče začátečníky, ale také na seniory. Počítá totiž s tím, že po šedesátce bude řidičský průkaz platit sedm let, po sedmdesátce pět let a po osmdesátce pouhé dva roky. Když jeho platnost vyprší, musí pak kvůli jejímu obnovení absolvovat přezkoušení, za což si řidiči také zaplatí.