EU má jasno: Kdo má tento typ auta, musí zpátky do autoškoly. Týká se to i vás?

Velká osobní auta, také nazývaná SUV, se nejen v České republice těší velké oblibě. Podle některých politiků však velká auta mohou znamenat nebezpečí v provozu.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

V poslední době se zvyšuje počet rodin, které mají dvě a více aut. Jak jsme na Událostech247 psali už dříve, na dva obyvatele České republiky připadá více než jedno auto. Toto číslo navíc stále roste. V Evropské unii je Česko mírně nadprůměrné. EU se teď rozhodla, že vhledem k velkému provozu je potřeba zvýšit také bezpečí na silnicích.

Bude nová kategorie řidičáku?

Nejoblíbenější obchodní třídou u zákazníků v Česku zůstává SUV s podílem téměř 46 procent, upozornil už dříve web Novinky. Tato auta ovšem také často díky svým silným motorům více znečišťují ovzduší. Do boje s jejich majiteli už se pustila například Paříž, která od roku 2024  zavede vyšší parkovací poplatky pro řidiče sportovně užitkových vozů, neboli SUV. V ceně však zohlední velikost a hmotnost vozidla i jeho motoru. Nedávno Evropská unie přišla s tvrzením, že větší a těžší modely aut kladou také větší nároky na řidiče. 

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA
Velká auta jsou podle europoslankyně i větším rizikem pro chodce

Podle europoslankyně Karimy Delliové by se proto měli tito šoféři vrátit zpátky do autoškoly, aby své SUV mohli i nadále řídit. Informuje o tom web Energožrouti. Delliová navrhuje, aby se kvůli těžkým SUV, která mohou řídit i mladí řidiči, upravil hmotnostní limit. U současných řidičských průkazů typu B by v případě úpravy byla zachována možnost řídit pouze vozidla do hmotnosti 1,8 tuny. Delliová navrhuje vznik dalšího oprávnění označeného jako B+, které by umožnilo řídit auta SUV.

SUV jsou pro chodce víc nebezpečná

Pro získání nového oprávnění, které by bylo stejně jako v případě dalších oprávnění platné v celé EU, by bylo nutné absolvovat speciální školení a projít dvouletou zkušební dobou. Oprávnění k řízení vozidla nad 1,8 tuny by pak bylo možné pouze pro osoby starší 21 let, píše dále web Energožrouti. Nedávný průzkum pro německý deník Spiegel ukázal, že v některých případech jsou lidé ochotni podobná opatření v zájmu bezpečnosti provozu na silnicích přijmout. 

iZdroj fotografie: Depositphotos
Vše je doposud ve fázi diskuzí, nic zatím k této záležitosti nebylo schváleno

Já myslím, že takových adeptů na přezkoušení je na silnicích spousta, ale je fakt, že mladší generaci by nějaké doplnění zkušeností neškodilo,“ řekl Událostem247 řidič z povolání Petr Mišík. Studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy už dříve ukázala, že SUV jsou nebezpečím pro chodce. Terénní auto je totiž vyšší a nejčastěji chodci způsobí zranění v oblasti hrudníku nebo hlavy. Je proto také větší riziko, že nehodu nepřežije, vysvětlil web Český rozhlas.

Co si o tom myslíte vy? Fandíte nápadu europoslankyně? Dejte nám to vědět v komentářích pod článkem

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Jiří Klimenský
Autor článku

Jiří Klimenský

Dlouholetý nadšenec v oblasti ekonomie a společenských témat. V minulosti jsem působil v několika menších regionálních médiích. Teď se snažím čtenáře informovat o důležitých tématech na Událostech247.

Zobrazit další články