Navigace se dnes už stala nedílným pomocníkem většiny řidičů. Málokdo ještě používá pří svých cestách papírové mapy.
I když mají nová auta navigaci ve výbavě, někteří řidiči přiznávají, že tyto navigace téměř nepoužívají. Podle průzkumu, který se zaměřil na spokojenost majitelů s novými vozy během prvních 90 dnů vlastnictví, vyšlo najevo, že evropští řidiči při hledání cesty preferují mobilní telefon. Psal o tom web Driveto.
Vestavěná navigace není moc oblíbená
Více než polovina řidičů navigaci vůbec nepoužívá a ani nepoužila, případně ji zkusili používat několik dnů a pak se zase vrátili ke svému mobilnímu telefonu, píše dále web. Nejvíce šoférům vadí zdlouhavé zadávaní cílové destinace v několika krocích. Mnohé novější navigace navíc v zájmu bezpečnosti neumožňují zadávat destinaci za jízdy, takže kvůli tomu musí řidič zastavit. Jedním z výrobců, kteří mají vestavěnou navigaci ve vozech, je také Škoda Auto.
Tento výrobce teď oznámil revoluční změnu ve svých službách, která však nejspíš majitele nových aut zmíněné značky moc nepotěší. Nejnovější modely vozů, včetně Škody Kodiaq, už totiž nebudou automaticky obsahovat bezplatnou navigaci. Tato změna je součástí nového přístupu značky k on-demand službám, kdy si zákazníci budou moci vybrané funkce aktivovat nebo stáhnout za poplatek, píše britský web Autocar. Kdo si tedy nepřiplatí, ten bude zkrátka bez vestavěné navigace.
Zákazníci si vyberou, co potřebují
Škoda s tímto novým modelem podnikání dost riskuje. Už dříve se totiž podobný koncept on-demand služeb neosvědčil u dalších značek. Například BMW čelilo kritice kvůli zpoplatnění vyhřívaných sedadel. „Snažíme se hledat funkce na přání a dáváme zákazníkům možnost objednat si je online,“ cituje web E15 šéfa prodeje a marketingu Martina Jahna. Kromě stažitelné navigace chce Škoda prodávat například adaptivní tempomat nebo automatické stmívání světel.
Firma se zatím nerozhodla, jestli bude za uvedené příplatkové služby požadovat měsíční předplatné, nebo jednorázový poplatek. Výrobci automobilů stále častěji nabízejí možnost aktivovat si softwarové, a dokonce i hardwarové funkce až po zakoupení vozu. Argumentují tím, že majitelé tak nemusí platit za něco, co nepotřebují. „Co se týká navigace, to je mi asi jedno, stejně jezdím podle té v mobilu. V autě mi přijde zbytečně složitá, než tam naťukám kam chci jet a tak dále,“ řekl Událostem247 pan Marek z Příbrami.