I když se zdálo, že Čechy čekají kvůli zdražování potravin těžké časy, není tomu tak. Některé produkty v lednu překvapivě zlevnily.
V poslední době se v souvislosti s potravinami mluvilo o tom, že lidé by se měli připravit na další zdražování. Řetězce již v prosinci avizovaly, že od ledna zdraží v průměru o 5 až 10 procent, jak tehdy psaly Události247. Zdá se však, že nic není tak horké, jak se upeče. Některé produkty totiž v obchodech nečekaně zlevňují. Využijte toho ale rychle, než je prodejci opět zdraží.
V obchodech se objevují haléřové slevy
Od ledna došlo v Česku k zajímavé změně v cenách potravin. Na cedulkách u produktů se totiž začaly objevovat cenovky, jež jsou zaokrouhleny na dvě desetinná místa. Díky tomu tak zlevnila například jedna z nejdůležitějších potravin, na kterou mnozí Češi nedají dopustit. Ano, hádáte správně, jedná se o pečivo.
Například v prodejnách Tesco stál rohlík ještě donedávna 2,90 koruny. Nyní ho zde však lidé pořídí za 2,82 koruny, jak píše web iDnes. V obchodech Lidl pak rohlíky zlevnily ze stejné původní částky ještě víc, rovnou na 2,70 koruny, uvádí server FinTag.
Řetězce do cen promítly nižší DPH
Tyto kosmetické slevy jsou důsledkem změněné sazby DPH na potraviny. Tu se politici rozhodli snížit z 15 procent na 12 procent, jak již dříve psaly Události247. Původně se sice zdálo, že kvůli rostoucím nákladům na energie, mzdy a další výdaje potraviny i přes nižší zdanění nezlevní. Nyní to ale vypadá, že nakonec obchodníci přeci jen své zákazníky potěší. „Jelikož chceme být k našim zákazníkům transparentní, zaokrouhlujeme ceny na dvě desetinná místa, aby rozdíl v sazbě DPH rozpoznali,“ cituje web iDnes vyjádření řetězce Billa.
A potvrzují to i data společnosti Česká distribuční. Z analýzy cen 13 klíčových potravin vyplývá, že také díky slevovým akcím Češi v obchodech v lednu výrazně ušetří, píše web Echo24. Například u zmíněného bílého pečiva klesla cena oproti prosinci o 21 procent. „Z naší aktuální analýzy vyplývá, že u většiny základních potravin došlo k meziměsíčnímu poklesu cen. Za máslo nebo bílé pečivo zaplatíme o pětinu méně,“ cituje server Echo24 manažera marketingu a komunikace v České distribuční Jaroslava Staňka.