Řidiči by si měli dávat velký pozor, jaké palivo do svých vozů tankují. Nové druhy benzinu a nafty totiž nejsou pro každé auto.
O tom, že v letošním roce začaly české benzinky místo klasického benzinu E5 nabízet palivo E10 psaly Události247 již dříve. Brzy však podobná novinka čeká také naftu. A zatímco pro mnohé řidiče to nebude žádná změna, pro jiné to bude velká komplikace. Do které skupiny patříte vy? Je to jednoduché. Zda nová paliva můžete používat záleží na tom, jaké vlastníte auto.
Proč se nový benzin a nafta zavádí?
Stahování klasických paliv má jednoduchý důvod. Nová paliva, tedy benzin E10 a nafta B10 a XLT jsou ekologičtější, jak píše web Autosalon. Tato nová paliva jsou jednoduše odpovědí na požadavky EU na snížení uhlíkové stopy. Zatímco zmíněný benzin už je v Česku běžně k dostání, nová nafta se prozatím zavádí jen v západních zemích. V budoucnu ji však pravděpodobně lze očekávat i u nás.
A čím přesně se tyto typy paliva liší? Nová varianta benzinu obsahuje „až 10 procent obnovitelného paliva vyráběného z hmoty či odpadu organického původu“, píše web Aktuálně. Až 10procentní podíl biosložky má také nová nafta B10. Druhá verze, XLT se pak vyrábí bez použití fosilních paliv, konkrétně přeměnou různých typů surovin, jako jsou biomasa, uhlí či plyn, na kapalné palivo.
Pokud máte toto auto, nová paliva raději netankujte
Ekologický aspekt je jistě chvályhodný. Má to ale háček. Nová paliva totiž nejsou vhodná do všech aut, a to právě kvůli vyššímu obsahu biosložek. Ten, kdo bude mít například vybrané starší auto, které se s novým palivem kamarádit nebude, má tato paliva v podstatě zakázáno tankovat. Tedy pokud si nechce nenávratně poškodit motor. Třeba benzin E10 není dobré tankovat do aut Škoda Felicia 1.3 OHV z let 1994 až 2001 či do aut značky Volkswagen s první generací motorů FSI, upozorňuje web Aktuálně.
Podobná omezení pak platí i pro naftu. Aktuálně ji akceptují především značky z Francie. Naopak mezi Čechy hojně oblíbená auta Škoda si s novou naftou zatím nejspíš neporadí. Jak pro web Aktuálně uvedla automobilka Škoda Auto: „V současné době vyráběné modely Škoda s dieselovými motory jsou schváleny pro provoz s naftou B7 podle normy EN590“.