Prohlížení letáků a hledání slev je oblíbenou činností mnoha lidí. Je ale možné, že kvůli změnám v zákoně už letáky v budoucnu nebudou tak časté, jako nyní.
O chystané novela zákona o obalech, kterou připravuje ministerstvo životního prostředí, se mluví hned z několika důvodů. Tím prvním je plánované zálohování PET lahví a plechovek, které by mělo začít platit již v příštím roce, jak psaly Události247. Druhý bod, který budí velké rozruchy, je pak chytaný poplatek za likvidaci reklamních letáků. Platit ho sice mají producenti tiskovin, obavy však tato novinka vyvolává i mezi běžnými lidmi, kteří na letáky nedají dopustit.
Letáky se možná omezí
Až 20 tun letáků končí podle údajů ministerstva životního prostředí každoročně v modrých kontejnerech, píše web FinTag. Pomoci změnit to má právě zmíněný poplatek, který zdraží likvidaci letáků a tím pádem i jejich celkovou výrobu. Je tak dost dobře možné, že slevové letáky už v obchodech či ve schránkách lidí v budoucnu nebudou v takovém množství, v jakém jsou dnes zákazníci zvyklí.
O novele zákona se mluví již delší dobu, Události ostatně o návrhu psaly loni v listopadu. Poté, co bouřlivé debaty utichly, se však nyní, s blížící se platností novely, diskuse opět otevřely. Důvodem je dopis, ve kterém si mnohé organizace ministrovi Petru Hladíkovi (KDU-ČSL) stěžují na nekoncepčnost a sociální nespravedlnost návrhu. Letáky totiž podle nich nejsou obaly, a tedy považují jejich zařazení do zákona za nesmyslné, píše dále web FinTag.
Bouří se i zákazníci
Nejen různých organizacím shromažďujícím tiskárny či malé a střední podniky se nápad nezamlouvá. Nesouhlasné reakce zaznívají i z řad běžných lidí. Autoři zmíněného dopisu totiž mimo jiné také předpovídají, že novela negativně dopadne právě na koncové zákazníky. Zdražení produkce letáků se totiž podle nich promítne do zvýšení cen zboží, uvádí web Kupi.
Zejména senioři se pak obávají představy, že by obchody klasické papírové letáky přestaly tisknout a namísto nich by přešli na digitální verzi přehledů slev. Zatímco pro mladší generace by to nebyla žádná překážka, starší lidé by s prohlížením slev na mobilu mohli mít problém. Přitom právě senioři patří mezi největší čtenáře letáků a konzumenty akčních slev.