Blíží se zima a v souvislosti s tím také řidičům nastává povinnost mít auto připravené na nevlídné počasí.
Vláda rozhodla, že od začátku listopadu do konce března musí mít řidiči v případě námrazy nebo sněhové pokrývky přezuto na zimní pneumatiky. Jak psaly Události247 již dříve, za nedodržení této povinnosti jim hrozí pokuta až 2 tisíce korun. Rozhodně se nevyplácí nechávat tuto záležitost na poslední chvíli, protože pak už byste termín nemuseli včas stihnout.
Typ gum je napsaný v technickém průkazu
Víte od nás, že pneumatiky, které na autě máte, musí přesně odpovídat specifikacím uvedeným v technickém průkazu vozu. Každé auto má v techničáku zapsán minimálně jeden, často však i více rozměrů pneumatik, které jsou pro danou značku ideální. Tento parametr je samozřejmě nutné dodržovat. S jinými pneumatikami byste totiž neprošli u STK, a navíc by vám mohla hrozit pokuta od policie. Někdy dokonce i takzvané zmrazení technického průkazu.
Ještě větší problémy pak hrozí řidičům, kteří si na své auto dají nehomologované pneumatiky. Znamená to, že tyto gumy nemají osvědčení o bezpečnostních standardech. V takovém případě řidiči hrozí pokuta až 10 000 korun a zákaz řízení na dobu 6 až 12 měsíců, jak upozornil server AutoŽivě. Pokud se tedy snažíte ušetřit, zrovna na zimních či letních pneumatikách se vám to opravdu nevyplatí. Navíc by vaše cesty nemusely být bezpečné.
Do pneuservisu už léta nejezdím, říká řidič
Minimální hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů zimní pneumatiky na všech kolech pro osobní auta nesmí být nižší než 4 milimetry, upozornila na svém webu Policie. Ceny přezouvání pneumatik se liší servis od servisu. Například v Praze na Proseku je to podle velikosti gumy maximálně 1500 korun. V pneuservisu Miroslava Bartáka v Brně si za kompletní přezutí včetně vyvážení a kontroly ráfku účtují podle velikosti kola 800 až tisíc korun, píše web Novinky.
Jsou však i řidiči, kterým se za přezouvání pneumatik platit nechce, a raději se je vymění sami, aby ušetřili. Tak to dělá například pan Miroslav z Hodonína. „Každý rok si měním gumy sám, protože na tom přece nic není. Pak si vždycky jen do servisu zajedu, aby mi to vyvážili a mám zase na půl roku pokoj,“ popsal Událostem247. K výměně pneumatik doma obvykle postačí zvedák o minimální kapacitě dvě tuny. Svou roli hraje i maximální výška zdvihu.