Ceny potravin řeší v dnešní době snad každý. Obchodní řetězce se proto předhánějí v tom, kdo naláká více zákazníků.
Například v Maďarsku měli kvůli vysoké inflaci několik měsíců nulovou daň na potraviny. Nedávno však politici usoudili, že stačilo a tato země od 1. července ukončila nařízení, podle kterého měly prodejny od loňského června povinnost zlevňovat vybrané potraviny. Oznámilo to tamní ministerstvo hospodářství. Víte od nás, že aktuálně se daň pohybuje okolo čtyř procent.
Některé ceny jsou opravdu extrémní
Vysoké ceny jsou však problémem i v České republice. Koupit se zde dá třeba 100gramová Milka za 65,90 koruny, Studentská pečeť o hmotnosti 170 gramů pak dokonce za 139,90. To jsou aktuální ceny oblíbených značek čokolád, jak psal server TN. Druhá zmíněná čokoláda meziročně zdražila dokonce o 47 procent, uvádí iDnes. „Čokoládu mám ráda, ale teď už si ji kupuji opravdu jen ve slevě,“ řekla Událostem paní Blanka z Hodonína.
Možná si ještě pamatujete, jak jsme psali o neslýchané ceně obyčejného rohlíku. Ten totiž prodávali v krkonošské Luční boudě, která je hotelem a restaurací zároveň, za neuvěřitelných 60 korun za kus. Takto drahé pečivo by si přitom nedovolil prodávat žádný supermarket v České republice. Psali jsme také o stoupající ceně másla, které teď před vánočními svátky atakuje cenu 70 korun za 250 gramů a může být ještě hůř.
Pokus se zřejmě moc nevyvedl
Minulý rok se pro zajímavý pokus rozhodl obchodní řetězec Penny. Ne ovšem v České republice, ale v Německu. Ve všech svých 2150 prodejnách tam začal dočasně nabízet devět výrobků za „skutečnou cenu“. Jsou v ní zahrnuty také ekologické a zdravotní náklady způsobené výrobou, například používáním hnojiv. Psal o tom web iDnes. Zákazníci tak například za vídeňské párky najednou zaplatili 6 eur místo dosavadních 3,19. V přepočtu to tak nově bylo téměř 150 korun.
Tyto „skutečné ceny“ spočítali univerzitní vědci tak, že k obvyklým výrobním nákladům přidali i dopady produkce potravin na půdu, klima, vodu a zdraví. Jak psal německý web Upday, vybrané položky zdražily téměř na dvojnásobek. Cena za mozzarellu se zvýšila z 89 centů na 1,55 eura. Za ovocný jogurt zákazník musel místo 1,19 eura nově zaplatit 1,56 eura. Tento pokus trval jeden týden. Německá organizace na ochranu spotřebitelů Foodwatch označila celou akci za lacinou PR kampaň, která ničemu nepomůže, nanejvýš ke zviditelnění Penny.