Rozmohl se nám tady takový menší nešvar a ten se týká samoobslužných pokladen. Někteří zákazníci se totiž domnívají, že by za jejich používání měli dostat slevu.
Ačkoli si samoobslužné pokladny získávají na oblibě, využívání jejich služeb zatím není na takové úrovni, jak by si některé supermarkety přály. Jak již redakce Událostí247 zmiňovala v jednom ze svých článků, s tímto problémem se snaží v posledních měsících bojovat například Lidl. Ten v momentě, kdy na prodejně není mnoho zákazníků, zavírá hlavní obslužné pokladny a posílá své zákazníky na ty samoobslužné. Tento přístup se však mnohým nelíbí a odmítají na samoobslužné pokladny chodit.
Samoobslužné pokladny jsou oblíbené u mladých zákazníků
Samoobslužné pokladny se v posledních měsících stávají velmi kontroverzním tématem. Zákazníkům vadí přístup supermarketů, které se je snaží donutit k využívání samoobslužných pokladen, a děje se to téměř všude. „Už dvakrát se mi stalo, že nebyla otevřena žádná normální pokladna, pouze ty samoobslužné. V ten moment jsem jim tam nechal nákup a odešel jsem. Nikdo mi nebude rozkazovat, jakým způsobem budu nakupovat,“ řekl Událostem Jaromír F. z Teplic, který nemá samoobslužné pokladny v oblibě.
Není jediným, kdo tuto problematiku vnímá stejně. Jak se redakce Událostí247 dočetla, zvlášť zákazníci starší 45 let preferují placení na klasických pokladnách. Když jsou pak tlačeni k placení na těch samoobslužných, pochopitelně se jim to nelíbí. Zvlášť v momentě, kdy potřebují platit hotově, což na samoobslužných pokladnách často není možné.
„Jdu do obchodu, abych si nakoupil, zaplatil a odešel. Když mi ale někdo sebere možnost nákup zaplatit, tak odcházím. Nebudu šaškovat v obchodě s plným košíkem a čekat půl hodiny na to, než se někdo rozhodne sednout za pokladnu, abych mohl zaplatit hotovostí,“ řekl Událostem Radek M. z Ostravy, který patří mezi zákazníky, kteří nemají samoobslužné pokladny příliš v lásce.
Zákazníci chtějí slevu
Někteří zákazníci jsou dokonce toho názoru, že by za používání samoobslužných pokladen měli dostat slevu. Vždyť přece tím, že jdou na samoobslužnou pokladnu, šetří práci těm, kteří pracují na klasických pokladnách. No, není to tak úplně pravda. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že pokladní, který je odvolán z pokladny, má automaticky přidělenou další práci na prodejně – většinou srovnávání zboží v regálech, případně jeho vybalování. Alespoň tak tomu bylo za časů, kdy jsem pracoval v známém tuzemském supermarketu.
Já osobně jsem toho názoru, že by měl mít každý zákazník svobodnou volbu a měl by se sám rozhodnout, zda bude platit na samoobslužné pokladně, nebo na té klasické. Právě proto by je řetězce neměly do ničeho nutit. Uzavírání klasických pokladen je kudlou do zad těm, kteří počítají s tím, že jim jejich nákup namarkuje pokladní, které následně zaplatí. Těm, kteří berou obsluhu u pokladny jako neodmyslitelnou součást každého nákupu a jako službu, za kterou si platí. Jenom pro doplnění, počet samoobslužných pokladen, jak redakce Událostí247 zjistila na webu ČT24, v českých obchodech nadále přibývá.
Preferujete klasické, nebo samoobslužné pokladny?

