Online nakupování je lákavé. Objednávku lidé provedou během pár minut a navíc často za výhodnější ceny než v kamenných prodejnách. Tento komfort však skrývá i rizika.
Nakupování na internetu je mezi Čechy čím dál populárnější, jak redakce Událostí247 ověřila z informací Českého statistického úřadu. Ruku v ruce s tím jde však také nárůst různých podvodných internetových obchodů. Přinášíme přehled důležitých znaků, na něž by si lidé měli dát pozor. Pokud pak na nějaký podezřelý e-shop narazí, měli by z webu raději ihned odejít.
Počet podvodných online obchodů stoupá
Nárůst je v poslední době skutečně enormní. Například podle kyberbezpečnostní společnosti Gen Digital dosáhl meziroční nárůst podvodů na e-shopech v Česku jen za letošní první čtvrtletí skoro 1200 procent, jak jsme zjistili na webu královehradecké charity. Na mnohé z těchto obchodů upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI), která na svém webu neustále aktualizuje seznam rizikových e-shopů. Jak redakce Událostí247 ověřila, nové záznamy zde přibývají prakticky denně.
Přestože mnohdy není snadné poznat, že e-shop je podvodný, existuje několik signálů, při nichž by lidé měli minimálně zbystřit. Jak redakce Událostí247 ověřila na webu Ministerstva průmyslu a obchodu, jedná se například o chybějící informace o provozovateli, neuvedené či zavádějící obchodní podmínky či nefunkční systém reklamací. Leccos napovědět mohou také podezřele nízké ceny nebo různé chyby a překlepy.
Mnohé případy musí řešit i policie
Na problémy s podvodnými e-shopy už doplatila spousta Čechů. Redakce Událostí247 například narazila na pár měsíců starý případ podvodného e-shopu s pneumatikami, jež řeší moravskoslezští policisté. Po vytvoření objednávky lidem přišla faktura s platebními údaji a informací o brzkém doručení objednávky. Po zaplacení ale komunikace ustala a lidé nedostali ani objednané zboží, ani zpět své peníze.
Lidé, kteří na některém z podvodných obchodů nakoupí, se pak se svými penězi mohou rozloučit. Redakce Událostí247 by tak ráda apelovala na všechny, kteří online nákupům holdují, aby byli mimořádně obezřetní. Ideální je nakupovat na známých e-shopech, případně si ty nové vždy dobře prověřit. Pomoci mohou i recenze od ostatních zákazníků. A pakliže v nich zazní stížnosti na nedodané zboží či nevrácené peníze, měl by to být signál pro to, jít raději o dům dál a zboží nakoupit jinde.
Nakoupili jste někdy na podvodném e-shopu? A podařilo se vám získat zpět své peníze?


