Evropská unie se snaží prosadit nový návrh. Pokud projde, někteří řidiči budou muset jezdit na STK pravidelně každý rok.
Není to ani tak dávno, co naše redakce Událostí247 psala článek o technických prohlídkách vozidel a informovala vás o tom, že v budoucnu budou stále přísnější. Ono těch důvodů je mnoho, ale jde především o to, že se Evropská unie snaží vyhnat řidiče ze starších vozidel. Proto přicházejí nejrůznější restrikce. Italské provincie zakazují vjezd starších dieselových vozidel, v Dillí se zase zakazuje majitelům starších vozů tankovat. Aby toho nebylo málo, mnozí teď budou muset jezdit na STK jednou ročně.
Pravidla STK se mění
Pro osobní vozy kategorie M1 a lehká užitková vozidla N1 platí jednoduché pravidlo. První čtyři roky od registrace je klid, pak následuje technická každé dva roky. V případě motocyklů je lhůta ještě delší – prvních šest let bez STK, poté jednou za čtyři roky. Jenže to, co teď známe a máme dobře naučené, se bude velmi brzy měnit. Evropská unie totiž usiluje o to, aby majitelé vozů starších deseti let dojížděli na technickou kontrolu každý rok. A to není všechno – povinnost ji absolvovat budou mít i majitelé elektrických koloběžek.
Věděli jste ale, že každoroční STK u nás i bez zásahu EU funguje už několik let? Tedy alespoň u některých typů vozidel. Podle § 40 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb. musí každoročně absolvovat STK vozidla autoškol, taxislužeb, záchranářská vozidla či auta převážející nebezpečné látky. U těchto vozů nejspíš nemá smysl rozebírat, proč se jich tato pravidla týkají, ale co ostatní auta. Proč chce vlastně Evropská unie po majitelích starších vozů, aby na STK jezdili každý rok?
Jaký je důvod
Evropský parlament a Rada EU tvrdí, že cílem návrhu je zlepšit bezpečnost silničního provozu a také kvalitu ovzduší v Evropě. Evropská unie by totiž do roku 2030 ráda snížila úmrtnost a zranění na silnicích o 50 procent. Jenže podle řidičů je záměr trochu jiný. Evropský parlament totiž prozradil, že součástí technických prohlídek budou nově i pokročilejší metody testování emisí, a mnozí jsou tak toho názoru, že jde primárně o cíl vyhnat řidiče ze starších aut.
„Hrozně se mi líbí, jakým způsobem v Bruselu uvažují. Oni si snad myslí, že v těch starších vozidlech jezdíme proto, že k nim máme velké citové pouto a nedokážeme se jich zbavit. Nebo snad kvůli tomu, že máme lásku k historii. Své auto mám 13 let, jako staré mi nepřijde a rozhodně se nestydím za to, že v něm jezdím. Pokud EU chce, abych každých 10 let měnil auto, ať mi na to dá peníze, rád vyhovím,“ řekl Událostem247 Kryštof D. z Prahy, který tak reagoval na jeden z našich starších článků týkajících se právě nových návrhů Evropského parlamentu.
Pro běžné motoristy se zatím nic nemění. Je však nutno podotknout, že návrhy na evropské úrovni mohou přinést zásadní změny ve frekvenci technických kontrol, a proto je dobré tyto návrhy sledovat. A pokud patříte mezi uživatele speciálních vozidel – taxi, autoškol, či dopravce – roční STK je už dnes realitou.
Co si o tom myslíte?


