O tom, že pracovat v obchodě není zrovna jednoduché, psaly Události247 již několikrát.
Například zaměstnanci sítě polských obchodů Biedronka čelí dlouhodobě náročným pracovním podmínkám. Stěžují si například na vykořisťování, pracovní napětí, časté propouštění a také šikanování ze strany nadřízených. Na jedné směně pracují jen dva nebo tři lidé, kteří zároveň musí vyřizovat pokladny, dopékat pečivo a doplňovat zboží do regálů.
Nechtělo se mi čekat, až zboží doplní, říká zákaznice
Někdy by se však mohlo zdát, že to lehké nemají ani zákazníci. Velmi často se totiž stává, že si berou zboží přímo z palet, což by ovšem neměli. Může to být totiž nebezpečné. Děje se tak většinou v případech, kdy zboží v regálu chybí a bude se teprve doplňovat. Na paletách tak čeká, že ho dají zaměstnanci do regálu. Na to se však často nakupujícím nechce čekat, a proto se obslouží sami. To ovšem může některé zaměstnance obchodu rozčílit.
Nedávno se to stalo například v jednom z obchodních řetězců v Brně. „Potřebovala jsem koupit na oslavu narozenin Prosecco, jenže regál, ve kterém bylo v akci, zel prázdnotou. Nedaleko stála plná paleta, tak jsem se rozhodla, že si ho vezmu z ní. Když jsem vzala první, přišla prodavačka a začala mi nadávat, co si to dovoluji a když není zboží v regálu, ať si vezmu něco jiného. Nakonec jsem si nekoupila nic,“ popsala Událostem247 paní Hanka M.
Žádný takový zákaz zatím neexistuje
Podle některých je braní zboží z palet od zákazníků drzost, podle zákazníků to naopak ušetří čas a nemusí čekat na obsluhu. Ať tak nebo tak, pravdou je, že braní zboží z palet může být někdy opravdu nebezpečné. Zvlášť pokud se jedná o něco váhově těžšího, co by zákazníka mohlo v případě pádu zranit. V tom případě by pak mohl mít velké problémy právě provozovatel prodejny.
Zákoník práce č. 262/2006 Sb. provozovateli prodejny nařizuje zajistit bezpečné prostředí. To platí, i pokud by vybalování z palety mohlo ohrozit zákazníky. To se ovšem týká zaměstnanců, nikoliv zákazníků. Na ty se žádné takové omezení nevztahuje. Obchody by si proto takové zákazy musely v případě potřeby určovat samy. Zákazníci by měli v případě, že chtějí zboží z palet, přivolat prodavače a poprosit je o to, aby jim daný sortiment podali. Obchody však mohou zákazníky vyhodit například za slovní či fyzické napadení personálu nebo jiných nakupujících.
Vzali jste si někdy zboží z palety?


