Pokud vlastníte automobil s dieselovým motorem, máme pro vás špatnou zprávu. Nafta bude zdražovat, budete si muset připlatit.
Cena pohonných hmot se neustále mění, ale obecně platí, že nafta byla kdysi levnější a populární alternativa benzinu. Zatím tomu tak stále je, ale vše by se v budoucnu mohlo velmi rychle změnit. Evropská unie se totiž rozhodla pro zásadní úpravu v oblasti zdanění pohonných hmot a, stejně jako ve většině případů, i v tomto jsou na vině emise. Majitelé dieselových automobilů se tak musí připravit na to, že si za pohonné hmoty pořádně připlatí.
Majitelé dieselových automobilů budou platit více
Ačkoli rozdíly v daních mezi naftou a benzinem dlouho nahrávaly dieselovým motorům, brzy tomu může být úplně jinak. Evropská unie totiž předložila návrh nové směrnice, která má za cíl eliminovat cenový rozdíl mezi jednotlivými palivy. V současné době je v Evropě nafta zatížena nižší daní než benzin – rozdíl činí v průměru 16 centů na litr. U nás je tento rozdíl většinou ve výši téměř dvou korun. Pokud ale bude nová směrnice schválena a nafta bude stát stejně jako benzin, pak si majitelé dieselových automobilů pořádně připlatí.
A nejen samotní řidiči – tato změna bude mít dopad na celou dopravní infrastrukturu, a to především proto, že téměř všechny kamiony v Evropě spalují naftu. Vyšší cena za naftu se nakonec promítne do celého logistického průmyslu. Podle odborníků se náklady na dopravu mohou zvýšit až o 15 %, což bude mít za následek i vyšší cenu zboží a služeb. Podtrženo, sečteno: kvůli zvýšení daní si pak nakonec připlatíme nejen za naftu, ale také za potraviny.
Stopka znečišťování ovzduší
Jedním z důvodů, proč má dojít k navýšení cen za naftu, je i ochrana klimatu. Dieselové motory jsou podle zastánců změny většími znečišťovateli než benzinové, jelikož produkují více oxidu uhličitého, oxidů dusíku i pevných částic. Jak uvádí britský The Guardian, oxid dusičitý z výfukových plynů vznětových motorů způsobí jen v Evropě každý rok 71 000 předčasných úmrtí. Obecně pak znečištěné ovzduší ročně předčasně připraví o život 3,3 milionu lidí, což je mimochodem více než malárie, chřipka a HIV dohromady.
Je však pouze otázkou, jak moc tato čísla reflektují aktuální situaci a zda jsou skutečným důvodem k navyšování cen nafty. Skutečnost je totiž taková, že moderní naftové motory dnes splňují emisní normu Euro 6d a pyšní se technologiemi, které snižují škodliviny na minimum. Tak či onak, Evropská unie tak zřejmě stojí na prahu zásadního přelomu a dieselová auta, která ještě nedávno platila za ekonomickou a výhodnou volbu, mohou být brzy nevýhodná.
Co na to říkáte?


