Nové typy supermarketů v Česku: Zcela nový způsob nakupování. Klasické řetězce to mohou zabalit
Když si chceme nakoupit, ať už jsou to potraviny, drogerie, nebo cokoliv jiného, nemusíme už chodit osobně do prodejen.

V dnešní sobě se totiž velké oblibě těší nakupování přes internet. To v roce 2020 zaznamenalo velký rozmach především v souvislosti s pandemií koronaviru, která způsobila zavření velké řady kamenných obchodů, jak připomíná Český statistický úřad (ČSÚ). Nakupování inline vzrostlo mezi těmito roky skokově z 39 na 54 procent.
Nákupy online šetří spoustu času
Od té doby si spousta lidí na pohodlné nakupování přímo z domova zvykla a do klasického obchodu zajdou jen málokdy. Ano, kupované zboží, třeba ovoce nebo zeleninu, si sice nemohou osahat a zjistit tak jejich kvalitu, ale protipólem je zase velká úspora času, který by jinak cesta do prodejny a čas tam strávený spolkly. Zákazník si tak zboží naskládá do virtuálního košíku, určí si čas doručení a odpadne mu tahání těžkých tašek.

V roce 2024 se mezi nejlepší internetové obchody na českém trhu s potravinami dostaly Rohlík, Itesco, Albert nebo Košík. Dohromady tvoří první tři internetové obchody tržní podíl 75,1 procent z 25 nejlepších obchodů na českém trhu s potravinami. Žebříček našla redakce Událostí247 na serveru ECDB. Rohlík je dlouhodobě jedničkou a jeho roční tržby přesahují desítky miliard korun. Košík drží stabilní druhou pozici.
Zaniknou kamenné prodejny?
Košík vznikl v roce 2014 jako reakce na rostoucí poptávku po pohodlných a rychlých službách doručování potravin. Služba je dostupná ve většině velkých měst v České republice a postupně se rozšiřuje i do menších měst a obcí. Ve stejném roce byl založen také internetový obchod s potravinami Rohlík. Zboží prodávané tímto internetovým obchodem je možné koupit na webu nebo v mobilní aplikaci a poté si je nechat dovézt, nebo vyzvednout na odběrovém místě.

Říkáte si, jak dlouho ještě mohou v tomto případě vydržet běžné kamenné prodejny? I když jsou nákupy potravin online na vzestupu, stále je však i velká skupina lidí, kteří dávají přednost osobní návštěvě prodejny. Ve velké míře jsou to senioři, kterým stále ještě můžou dělat moderní technologie problémy. Události247 psaly také o tom, jak někteří starší lidé nezvládají samoobslužné pokladny, které se v obchodech stále víc rozšiřují. Jak to tedy bude s nákupy do budoucna, se nechme překvapit.