udalosti247.cz
  • Doprava
  • Finance
  • Spotřebitel
udalosti247.cz
  • Doprava
    • Auto
    • Dálnice
    • Řidiči
    • Nafta
    • Parkování
    • Další »
  • Finance
    • Peníze
    • Pokuta
    • Poplatek
    • Důchody
    • Mince
    • Další »
  • Spotřebitel
    • Maso
    • Nakupování
    • Potraviny
    • Restaurace
    • Závadné potraviny
    • Další »
Sledujte nás:
Všechny rubriky »
udalosti247.cz » Doprava » EU přišla s novým nařízením: Už od 1. ledna 2026 se ve spoustě vozidel změní ovládací prvky v interiéru

EU přišla s novým nařízením: Už od 1. ledna 2026 se ve spoustě vozidel změní ovládací prvky v interiéru

3. října 2025
Martin Schönweitz
[email protected] |

Šéfredaktor portálu Události247.cz. Už víc než 20 let píše o financích, důchodech, platech a příspěvcích. Kariéru začínal v Mladé frontě, později se jako externí autor dostal i k textům pro banky. Dnes patří jeho články k nejčtenějším na portálu. Dokáže složité zákony a čísla podat tak, aby jim rozuměl každý čtenář. Ve volném čase se věnuje sběratelství mincí, starých bankovek nebo různých historických retro kuriozit.

Řidiči si za poslední roky zvykli na dotykové panely v interiéru vozidel. Teď si ale budou muset zase odvyknout, ovládací prvky se budou měnit.

vystrazna svetla tlacitko auto
Zdroj fotografie: Envato Elements

Obsah článku

  1. Displeje a jejich bezpečnost
  2. Nové nařízení EU

Vzhledem k technologickému posunu a modernizaci není žádné překvapení, že spousta nových vozů má dnes místo klasických tlačítek dotykové panely. Ty jsou pro řidiče častokrát příjemným prvkem. Místo mačkání několika tlačítek se stačí jen párkrát dotknout displeje a člověk si během pár sekund nastaví klimatizaci nebo přepne rádio. Jenže ačkoliv se tyto displeje jeví jako skvělí pomocníci, ubírají pak na bezpečnosti. A to Evropská rada pro bezpečnost dopravy vnímá jako zásadní problém.

Displeje a jejich bezpečnost

Desítky výzkumů i testů ukázaly, že dotykové displeje mohou řidiče při jízdě výrazně rozptylovat. Místo aby sledovali dění na silnici, věnují pozornost hledání správné funkce v menu infotainmentu. Jen nastavení klimatizace u některých automobilů s dotykovým panelem zabere více než třicet sekund. Přitom u automobilů s klasickými ovládacími prvky stačí pouze otočit knoflíkem.

tesla interier
Zdroj fotografie: Depositphotos
Dotykové panely ubírají řidičům pozornost a zvyšují riziko autonehody

Odborníci si proto již v roce 2022 vzali na paškál dvanáct různých automobilů. Zajímalo je, jak dlouho u nich trvá provést čtyři základní úkony, jako například nastavení klimatizace nebo změnu rádiové stanice. Výsledky testu byly překvapivé. U automobilů s dotykovými panely zabraly zmíněné úkony někdy až čtyřicet sekund. Naopak u těch s klasickými tlačítky to zabralo jen několik sekund. Otázkou dopadu dotykových obrazovek v automobilech se proto začal zabývat i Evropský parlament. Výsledkem je úprava protokolů Euro NCAP, které začnou platit již 1. ledna 2026.

Nové nařízení EU

Už na začátku roku 2026 začnou platit nové protokoly Evropského programu pro hodnocení nových automobilů. Výrobci, kteří budou chtít získat plné hodnocení v rámci bezpečnosti (5 hvězdiček), se budou muset vrátit ke klasickým manuálním ovládacím prvkům. Podle připravovaných pravidel budou muset vozy disponovat manuálními ovladači k ovládání stěračů, klaksonu, výstražných světel, blinkrů a nouzového volání. Seznam se ale jistě bude rozšiřovat. A jak to ovlivní řidiče?

auto volant klic automobil
Zdroj fotografie: Policie ČR
Blíží se návrat klasických tlačítek, dotykové panely budou ubývat

Automobily se nekupují jen kvůli karoserii a výkonu, ale také bezpečnosti. Výrobcům tak na hodnocení Euro NCAP záleží a pokud budou chtít získat plné hodnocení bezpečnosti, pak se budou muset přizpůsobit. Ve výsledku to pak znamená návrat klasických tlačítek a absenci dotykových panelů. Evropské radě pro bezpečnost dopravy jde především o to, aby řidiči mohli rychle a intuitivně ovládat základní funkce, aniž by museli odvracet zrak od vozovky. Od roku 2026 se tak do moderních interiérů vrátí kombinace designu a praktičnosti, která má přispět k vyšší bezpečnosti na evropských silnicích.

Štítky
#automobil #bezpečnost #doprava #eu #evropská unie #silnice
Máte raději klasické ovládací prvky ve formy tlačítek?

Chcete dostávat pravidelně novinky?

Kliknutím na tlačítko „Odeslat“ souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Rodák ze zaniklé slovenské vesnice unikl nacistům i komunistům a ohromil NHL

Rodák ze zaniklé slovenské vesnice unikl nacistům i komunistům a ohromil NHL

sportyzive.cz
sportyzive.cz
1 m
Tragický osud legendárního českého sportovce, který učil tenis i budoucího amerického prezidenta

Tragický osud legendárního českého sportovce, který učil tenis i budoucího amerického prezidenta

sportyzive.cz
sportyzive.cz
1 m
Českému hokejovému hrdinovi, který nenáviděl Rusy, amputovali nohu

Českému hokejovému hrdinovi, který nenáviděl Rusy, amputovali nohu

sportyzive.cz
sportyzive.cz
1 m
55 stehů v obličeji, operace, předčasný konec. Český hokejový šampion už nemohl dál

55 stehů v obličeji, operace, předčasný konec. Český hokejový šampion už nemohl dál

sportyzive.cz
sportyzive.cz
1 m
Záběry, při kterých se tají dech. Česká olympionička měla obrovské štěstí

Záběry, při kterých se tají dech. Česká olympionička měla obrovské štěstí

sportyzive.cz
sportyzive.cz
21 h

„EU si nechce zavřít vrátka k obchodování s Putinem,“ říká europoslanec Zdechovský. Další sankce proti Rusku asi nebudou

„EU si nechce zavřít vrátka k obchodování s Putinem,“ říká europoslanec Zdechovský. Další sankce proti Rusku asi nebudou

Víte, že i na dálnici platí přednost zprava? Většina řidičů o tom nemá ani tušení a pak se diví, když dostanou pokutu

Víte, že i na dálnici platí přednost zprava? Většina řidičů o tom nemá ani tušení a pak se diví, když dostanou pokutu

Máte v peněžence tuto kartičku? Rychle si ji pořiďte, ušetříte díky ní za dopravu i dovolenou

Máte v peněžence tuto kartičku? Rychle si ji pořiďte, ušetříte díky ní za dopravu i dovolenou
ABCmedia logo
Další portály spadající pod abcMedia Network, s.r.o.

AutoŽivě.cz

  • Aktuality
  • Autoživě testy
  • Ojetiny
  • Rady
  • Technický koutek
  • Zajímavosti
  • #david kubrt
  • #elektromobil
  • #řidič
  • SUV v Praze vymýtíme. Nástupce Hřiba rázně řekl, jaké kroky proti nim zavedou, majitelé jen valí oči
  • Rychlostí 194 km/h doslova „proletěl“ kolem policejní hlídky. Honičku natočila palubní kamera

SportyŽivě.cz

  • Basketbal
  • Formule 1
  • Fotbal
  • Hokej
  • MMA
  • Tenis
  • #fotbal
  • #nhl
  • #prestupy
  • Rodák ze zaniklé slovenské vesnice unikl nacistům i komunistům a ohromil NHL
  • Tragický osud legendárního českého sportovce, který učil tenis i budoucího amerického prezidenta

VIPživot.cz

  • Celebrity
  • #české celebrity
  • #slovenské celebrity
  • #Lela Vémolová
  • Vilém Čok má za sebou bouřlivé období. Jeho kotvou je přes čtyři dekády manželka, kterou si našel v lese
  • Venkovská chalupa Zdeňka Svěráka má zajímavou historii. Dříve ji vlastnil spolu s kamarádem Smoljakem

Vařímedobroty.cz

  • Cukroví
  • Omáčky
  • Předkrmy
  • Recepty
  • Rychlé pokrmy
  • #med
  • #cukr
  • #kuřecí maso
  • Matcha – trendy drink, nebo tradiční lék?
  • 50+ nejlepších receptů na domácí pomazánky: Hodí se na chlebíčky, jednohubky i jen tak k večeři na chleba

DámskýDeník.cz

  • Domácnost
  • Krása
  • Lifestyle
  • Móda
  • Vztahy
  • #letadlo
  • #počasí
  • #herec
  • Vdova Martina se letos nechtěla dělat s cukrovím, tak ho koupila přes internet. Nakonec neměla cukroví ani peníze
  • Matka odmítla přepsat své dceři veškerý majetek. Ta se kvůli tomu urazila a přerušila kontakt

MMAmag.cz

  • Zahraniční MMA
  • CZ/SK MMA
  • Videa
  • UFC
  • KSW
  • #oktagon
  • #ufc
  • #jiří procházka
  • Nejtrapnější MMA staredown všech dob. Setkání bojovníků tváří v tvář skončilo polibkem
  • Spletl si fotbal s MMA. Gólman sestřelil útočníka soupeře tvrdým kopem na hlavu
udalosti247.cz
  • O nás
  • Kariéra
  • Kontakt
  • Cookies
  • Etický kodex
udalosti247.cz
  • O nás
  • Kariéra
  • Kontakt
  • Cookies
  • Etický kodex

Copyright © 2016-2025 abcMedia Network s.r.o. - Theme v1.0.5

Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázano.