Vláda rozhodla: Čeští řidiči mohou jezdit rychleji, maximální povolená rychlost se zvyšuje
Vláda schválila novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích a někteří řidiči tak dostanou možnost jet na konkrétním úseku rychleji.

Na českých dálnicích se toho mnoho nemění a pokud ano, tak ne zrovna často. Ano, některé úseky si prošly úpravou či opravami, jinak se ale za poslední roky nic zásadního na českých dálnicích nestalo. Tomu je ale teď konec, vláda totiž schválila hned několik zásadních úprav, které mohou změnit českým řidičům celkový dojem z řízení. Vůbec největší novinkou je přitom testování maximální povolené rychlosti 150 kilometrů v hodině.
Zvýšení maximální povolené rychlosti je realitou
Zatímco spousta evropských zemí maximální povolenou rychlost snižuje, naše země jde proti proudu. Už v roce 2023 se mluvilo o novele zákona o silničním provozu, která by mohla přinést výrazné změny na českých silnicích. Jednou z novinek, o které se diskutovalo, bylo zvýšení limitu maximální povolené rychlosti. Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích nakonec sněmovna schválila a řidiči tak dostanou možnost jezdit rychleji – a to na vybraných úsecích.

Už v roce 2024 bylo domluveno, že první tuzemskou dálnicí, kde nový limit začne platit, bude D3. Limit, který se nastavil na 150 kilometrů v hodině, se dotkne zhruba 50kilometrového úseku mezi Táborem a Českými Budějovicemi. K samotnému navýšení ale dojde na začátku října, bude však podmíněno počasím. „Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 km/h, musí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko,” prozradil Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. A jak řidič pozná, že může jet rychleji? Díky proměnné značce.
Jak to bude fungovat
Ředitelství silnic a dálnic fungování značky přiblížilo na svém facebookovém profilu. Když budou ideální podmínky, značka dá řidiči najevo, že může zrychlit na 150 kilometrů v hodině. V opačném případě bude stopadesátka přeškrtnutá a řidič musí dodržovat stotřicítku. Ačkoliv zavedení zvýšené maximální rychlosti proběhne až na začátku října, k jejímu testování došlo už v srpnu. Pokud se osvědčí, úseků s vyšší povolenou rychlostí bude pravděpodobně přibývat.

V případě, že vyhodnocení zkušeností z D3 bude pozitivní, mohly by přibýt i úseky na dálnicích D1 a D11. Zda k tomu ale dojde, ukáže až čas. Co se zvyšování limitu týká, Česko jde v porovnání s jinými evropskými státy proti proudu. Nizozemsko snížilo limit na 100 kilometrů v hodině, Lucembursko dokonce na 90. V jiných zemích, jako je například Rakousko nebo Bulharsko, testování vyšších limitů ztroskotalo.