Vyplatí se Čechům elektromobily? Porovnali jsme ceny nabíjení. Výsledky vás překvapí
Jízda v elektromobilu vás obecně vyjde levněji než v klasickém automobilu, to ví každý. O jak velký rozdíl v nákladech se ale skutečně jedná?

Elektromobily jsou v porovnání s auty se spalovacími motory nejen ekologičtější, ale také levnější na provoz. Jak moc? To v nedávné době zajímalo irskou firmu Switcher, která se rozhodla vytvořit přehled, který mapuje průměrné náklady na domácí nabíjení elektromobilů v celé Evropě. Jak moc majitelé elektromobilů ušetří? Pojďme se společně podívat na výsledky průzkumu, které vás pravděpodobně překvapí.
Jaké jsou náklady na nabíjení elektromobilu
V Česku se momentálně cena benzinu pohybuje podle ČAPPO okolo 34,37 Kč na litr. Jak redakce Událostí247 spočítala, majitel automobilu s průměrnou spotřebou 7l/100 km by za trasu dlouhou 100 kilometrů zaplatil přibližně 240 Kč. Kolik by oproti tomu zaplatil český řidič, který by vlastnil elektromobil a nabíjel si ho z domácí zásuvky? Data irské firmy Switcher nám na tuto otázku odpoví.

Česká republika patří podle výše zmíněných dat mezi dražší část Evropy a sto kilometrů v elektromobilu tak vyjde řidiče v Česku průměrně na 5,91 eura, tedy přibližně 143 Kč. Řidič elektromobilu by tak v porovnání s řidičem automobilu se spalovacím motorem a spotřebou 7 l/100 km ušetřil přibližně 97 Kč každých 100 kilometrů. Ačkoliv toto číslo působí na první pohled dobře, ve skutečnosti se touto statistikou řadíme mezi pět nejdražších evropských zemí.
Jen pro porovnání, v Turecku byste za 100 kilometrů s elektromobilem zaplatili pouze 1,11 eura, tedy přibližně 27 Kč, a v Gruzii pak o tři koruny více. Hůř než Česko je na tom pak Belgie, Irsko, Dánsko a Německo. V posledně zmíněné zemi vás 100 kilometrů jízdy elektromobilem vyjde v průměru na 171 Kč. Řidič automobilu se spalovacím motorem a spotřebou 7 l/100 km by pak zaplatil 293 Kč. Zatímco v Česku byste s elektromobilem ušetřili 97 Kč každých 100 kilometrů, v Německu by byla úspora výrazně vyšší – 122 Kč.
Jak jsou na tom ostatní země
Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi jsou značné, ale platí, že z dlouhodobého hlediska je provoz elektromobilu z domácí zásuvky levnější než jízda se spalovacím motorem. Podle Switcheru jsou náklady na provoz elektrického vozu v průměru o 70 procent nižší. Přesto je třeba počítat s tím, že u elektromobilů do ceny za jeden kilometr promlouvá více proměnných – od účinnosti nabíjení přes jízdní styl až po klimatické podmínky.

Elektromobily obecně nabízejí provozní úspory, ty jsou ale často vykoupeny jejich cenou. Kromě toho, že má elektromobil často vyšší pořizovací cenu, je také potřeba počítat s omezeným dojezdem. Ten se navíc vlivem počasí může značně snižovat, a to zvlášť v zimě. Dalšími nevýhodami jsou delší doba nabíjení a také degradace baterie. Obecně platí pravidlo, že provoz elektromobilu vyjde levněji, je však potřeba počítat s problémy, se kterými byste se u klasických aut většinou nesetkali.