Oblíbený obchod blokuje některé své zákazníky, ti si u něj už nenakoupí. Nehrozí to náhodou i vám?
Jeden z nejoblíbenějších e-shopů, který se soustředí na prodej oblečení, mění svá pravidla. Zákazníci, kteří je poruší, si až po dobu 12 měsíců nebudou moct nakoupit.
Obsah článku
Když reklamujete zboží, které vám nevyhovuje, je to samozřejmě v pořádku. Když tak učiníte dvakrát během krátké doby, začíná to být podezřelé, no a když potřetí, pak už je něco opravdu špatně. Tak nějak to vnímá oblíbený internetový obchod, který se soustředí na prodej oblečení a módních produktů Zalando. Ten teď ve velkém blokuje účty některých zákazníků, kteří tak nebudou moct nejméně na 12 měsíců učinit další objednávku. Proč k tomu dochází?
Zalando blokuje své zákazníky
Evropský módní e-shop Zalando zavádí nová opatření, která mají omezit nadměrné vracení objednávek. Firma chce tímto krokem zvýšit transparentnost a přimět zákazníky k zodpovědnějšímu nakupování. Podle společnosti se problém týká jen malé skupiny uživatelů, kteří vracejí zboží v nepřiměřeném množství a opakovaně. Zalando uvedlo, že nově zavádí varovný systém, který zákazníky s vysokým počtem vratek upozorní e-mailem. V případě, že budete nadměrně vracet objednávky, pak vás Zalando tímto e-mailem upozorní, abyste s tím přestali. Pokud neuposlechnete, může být váš účet dočasně zablokován až na 12 měsíců.
Zalando se tímto krokem snaží minimalizovat vracení zboží, a to zvlášť u jedinců, kteří vracejí objednávky nadměrně. „Vyhrazujeme si právo zablokovat nákupy zákazníkům, kteří nápadně hodně a neobvykle vracejí zboží, a to až na 12 měsíců. To se týká zejména opakovaného nadměrného nebo zneužívaného vracení zboží, jež neodpovídá obvyklému nákupnímu chování,“ uvedla společnost na svých webových stránkách. Jak redakce Událostí247 zjistila, mimo jiné také v návaznosti na výše popsanou problematiku snížilo Zalando i lhůtu pro vrácení zboží, a to ze 100 na 30 dní.
Co na to zákazníci
Důvodů, proč Zalando přistoupilo ke zmíněnému opatření, je hned několik. Reklamované zboží se musí zkontrolovat, opravit a případně pak i znovu přebalit, než se vůbec vrátí do prodeje. V takovém momentě může nastat i dlouhodobá nedostupnost zboží. Vratky jako takové samozřejmě nejsou zadarmo a vyžadují vysoké náklady na logistiku a následnou administrativu. Co se logistiky týká, ruku v ruce s ní jde i zátěž pro životní prostředí – nutnost použití nových obalů, emise a v neposlední řadě energetická náročnost. Přesto se však nová pravidla setkávají i s nepochopením.
„Nesnáším, když tohle e-shopy dělají. Já třeba běžně objednávám 13–15 párů kalhot, než mi nějaké sednou. U About You i u Zalanda objednávám a vracím pořád. Když nemají kamennou prodejnu, tak co čekají,“ vyjádřila se jedna ze zákaznic na Redditu. „Já v Zalandu chvíli dělala a často se tam nacházeli lidi, co si objednali hromadu šíleností a pak to vraceli. Je to vlastně ztráta času, peněz, všechno… Pokud z jedné objednávky, kde máte třeba 20 kusů oblečení a vrátíte třeba 18, tak se nedivím. Asi jim už došla trpělivost,“ popsala bývalá zaměstnankyně Zalanda.
Firma si však za svým rozhodnutím stojí a z výše zmíněných důvodů dává smysl. Zákazníkům tak nezbývá nic jiného než se řídit jejich obchodními podmínkami a plně je respektovat. Pokud tak totiž neudělají, může jim být zablokován účet, a to až na několik měsíců. Ve výsledku by to znamenalo, že si pod svým jménem už nebudou moct z obchodu cokoliv objednat.





