Zapomněli jste něco ve vlaku? Rychle si o věc požádejte, jinak už ji nikdy neuvidíte a propadne státu
Pokud často jezdíte vlakem, pak byste rozhodně měli vědět, jak funguje systém ztrát a nálezů. Jak si zažádat o vrácení předmětu, který jste ve vlaku ztratili?

Více než tři čtvrtiny zaměstnaných obyvatel jezdí minimálně pětkrát týdně do práce, zbytek chodí pěšky, případně jezdí na kole. Vůbec nejoblíbenějším dopravním prostředkem je auto, velké oblibě se však těší i hromadná městská doprava, kterou využívá pravidelně při cestách do zaměstnání přes 530 tisíc obyvatel. Ta kromě mnoha výhod s sebou však přináší i jednu velkou nevýhodu – lidé v ní mají častou tendenci ztrácet věci. Co se s předměty, které lidé zapomenou ve vlaku nebo MHD, nakonec stane?
Cestující ztrácejí předměty běžně
Když si člověk představí zapomenutý předmět v hromadné dopravě, většinou ho napadnou klíče, peněženka, telefon, případně pak běžné malé předměty. Podle Českých drah však cestující ztrácejí i zcela neobvyklé předměty, jako například vysavač, kancelářskou židli nebo snowboard. Jen během roku 2024 zaznamenaly České dráhy celkem 19 090 nálezů, přičemž 9 378 ztracených věcí se podařilo přímo vrátit majitelům. Dalších 4 465 věcí si pak majitelé mohli vyzvednout na úřadech obcí. Zbytek předmětů, tedy přibližně 6 300 položek, však stále čeká na vyzvednutí.

Když ve vlaku ztratíte předmět a dopravce ho najde, nemusíte se bát, že byste se k němu nedostali. České dráhy provozují webové stránky e-ztráty, na kterých najdete databázi ztracených předmětů. Když pak mezi nimi najdete ten svůj, můžete se jednoduše o něj přihlásit a pokud prokážete, že jste jeho majitelem, bude vám předmět navrácen. Jak redakce Událostí247 zjistila, o ztracený předmět se můžete přihlásit nejpozději do tří let, pak bude zlikvidován nebo připadne státu.
Některé předměty se likvidují ihned
Ačkoliv České dráhy ztracené předměty uchovávají většinou po dobu tří let, existují takové, které skladovat jednoduše nemůžou. Pochopitelně se jedná o potraviny, které bývají často zlikvidovány ihned. K okamžité likvidaci pak České dráhy přistoupí i v případě, že se jedná o předměty, které z hygienických důvodů musí být odstraněny. Většinou však cestující ztrácejí peněženky, klíče, brýle, mobilní telefony či čepice, které se podle Českých drah objevují v evidenci pravidelně.

Každý dopravní podnik má své systémy nálezů a ztrát a u každého z nich tak proces získání ztraceného předmětu funguje trochu jinak. Například Pražská integrovaná doprava žádnou internetovou databázi nemá a pokud nějaký předmět ztratíte, pak se musíte obrátit na telefonní linku. Pracovníkovi na telefonu následně sdělíte informace o ztraceném předmětu, času ztráty a také dopravním prostředku, ve kterém jste předmět nechali. Ten se následně spojí s dispečerem, který předá informaci řidiči vozidla, a ten se vám v případě nálezu ozve.