Spáchali jste tento přestupek? Čeká vás zákaz řízení v celé EU
Evropští poslanci rozhodli o nové reformě, která přinese zásadní změnu v dopravě. Přístup k prohřeškům i vydávání řidičských průkazů se změní k nepoznání.
Evropští poslanci nedávno odsouhlasili rozsáhlou reformu pravidel pro vydávání a správu řidičských průkazů v zemích Evropské unie. Nová směrnice přináší digitalizaci dokladů, zkušební období pro začínající řidiče i možnost plošného uplatňování zákazů řízení napříč členskými státy. Zákaz řízení, který tak můžete dostat například v Německu, tak bude platit i v České republice.
Nová pravidla týkající se řidičských průkazů
Dnes, když se řidič dopustí nějakého prohřešku v zahraničí, může v Česku vesele jezdit dál a české úřady se o tom vlastně ani nedozví. Kdyby tak například český řidič dostal v Německu zákaz řízení, byl by omezen pouze na území toho příslušného státu a zákaz by ho v Česku nijak neomezoval. Jenže právě to by se mělo v budoucnu změnit, a to díky rozsáhlé reformě pravidel pro správu řidičských oprávnění v EU. Pokud řidič spáchá závažný přestupek v jiné členské zemi, informaci o zákazu řízení obdrží i úřady v jeho domovském státě, který průkaz vydal.
Tento krok má zamezit tomu, aby provinilci, například uživatelé drog a alkoholických nápojů, mohli doma dál beztrestně řídit. Podtrženo, sečteno – jakékoliv prohřešky v členské zemi Evropské unie budou zaznamenány i v zemi, která řidičský průkaz řidiči vydala. To znamená, že když řidič dostane v Německu zákaz řízení, pak s ním bude muset počítat i v Česku. K této změně by přitom mohlo dojít už velmi brzy, a to nejpozději do roku 2030.
Nejde však o jedinou změnu, kterou s sebou rozsáhlá reforma přináší. Na nová pravidla si budou muset zvyknout i řidiči začátečníci, kterým bude udělován řidičský průkaz pouze na dobu zkušební, omezenou na dvě léta. V případě, že se řidič nedopustí během této doby žádného přestupku, dostane pak řidičské oprávnění na dalších 15 let. V opačném případě mu ale může být odebrán, a navíc ho pro jeho znovuzískání mohou čekat psychotesty a znovuabsolvování autoškoly. Změna se dotkne i věkových limitů. Sedmnáctiletí budou moci řídit, ale pouze v doprovodu zkušeného řidiče až do dosažení 18 let.
Co dalšího se mění
Směrnice rovněž počítá i s digitalizací, takže v budoucnu bude mít každý řidič svůj řidičský průkaz v telefonu. Nejde však o volbu dobrovolnou, ba naopak – právě elektronická podoba řidičáku bude považována za hlavní formu dokladu. Pro ty, kteří budou mít s digitalizací problém, samozřejmě zůstává možnost požádat si o fyzickou podobu řidičáku. Než však řidiči vůbec v budoucnu získají řidičské oprávnění, budou muset při závěrečných zkouškách prokázat mnohem větší znalosti než doposud.
Budoucí řidiči budou muset při závěrečných testech prokázat například znalosti o mrtvém úhlu, používání asistenčních systémů, bezpečném otevírání dveří či rizicích spojených s mobilními telefony. Podle nových pravidel musí výcvik klást větší důraz na ohleduplnost vůči zranitelným účastníkům provozu – dětem, cyklistům či chodcům. Evropská komise i Parlament zdůvodňují novou směrnici snahou snížit počet tragických dopravních nehod. Každoročně totiž na silnicích členských států zahyne přibližně 20 tisíc lidí.





