Máte v telefonu tuto aplikaci? Pozor, během chvíle můžete přijít o všechny peníze
Nevolal vám náhodou nedávno pracovník banky a nežádal vás o instalaci nové bankovní aplikace? S velkou pravděpodobností šlo o podvodníka.
Když vám zavolá pracovník České národní banky, pravděpodobně budete ve stresu a možná budete i pociťovat strach. Co se stalo s mými financemi? Mám snad nějaký problém? Jakmile jde o finance, lidé se začínají strachovat a přesně toho se snaží podvodníci využít. Nedávno navíc přišli na nový způsob, jak ze svých potenciálních obětí vylákat peníze a okrást je tak klidně o všechny úspory na bankovním účtu. Jak tento podvod probíhá?
Podvodníci se vydávají za pracovníky banky
Kyberzločinci opět rozšířili své praktiky o nový nebezpečný trik. Tentokrát se vydávají za pracovníky České národní banky a přesvědčují lidi, aby si do telefonu nainstalovali falešnou aplikaci, která má údajně pomoci zabezpečit jejich finance. Ve skutečnosti ale slouží k tomu, aby z mobilního zařízení získala data z platební karty. Na tento podvod upozornila bezpečnostní společnost ESET, podle níž pachatelé postupují podle promyšleného scénáře.
V praxi to vypadá tak, že vám zavolá člověk, který se představí jako pracovník České národní banky. Následně začne mluvit o nutnosti instalace nové bankovní aplikace, která vám má údajně pomoci zabezpečit vaše finanční prostředky. Volající navíc bude využívat nátlaku a bude vám doporučovat, abyste aplikaci nainstalovali co nejdříve, jinak přijdete o své peníze. Jakmile pak ale do aplikace přidáte svou platební kartu, veškeré údaje z ní pak putují přímo k podvodníkovi, který následně může čerpat vaše finanční prostředky.
„Útočníci v tomto případě cílí na co nejširší vrstvu populace. Je za tím snaha co nejvíce zvýšit šance na úspěšné dokončení podvodu a odcizení peněz napálených uživatelů a uživatelek. Využívají k tomu manipulativní komunikaci, která je typická právě pro útoky pomocí technik sociálního inženýrství. Konkrétně v tomto případě vás chtějí dostat po telefonu pod tlak a do stresu smyšleným příběhem o tom, že je s vaším účtem něco v nepořádku a je proto nutné okamžitě jednat. Kvůli tomu, že útok zneužívá naše emoce, se může stát obětí kdokoli z nás,” popsala pro Události247 Lucie Mudráková, mluvčí ESET.
Jak se podvodu vyhnout
Samotná Česká národní banka doporučuje, abyste v případě, kdy na vás bude naléhat neznámá osoba s tím, že je váš bankovní účet v ohrožení, okamžitě hovor ukončili. Rozhodně byste neměli reagovat na zprávy, neměli byste klikat na žádné odkazy a nikdy byste si do svého telefonu neměli instalovat aplikace, které pocházejí z neoficiálních zdrojů. Tedy aplikace, které nepocházejí z Google Play nebo App Store.
Po ukončení hovoru byste zároveň měli co nejdříve kontaktovat svou banku, případně pak událost oznámit policii. ČNB zároveň připomíná, že její pracovníci nikdy nepožadují instalaci aplikací, sdělení PIN kódu, přihlašovacích údajů ani převod peněz na tzv. bezpečné účty. Podvodníci často působí velmi přesvědčivě a hrají na emoce i strach – ukončením hovoru se vyhnete případnému nátlaku, který by vás mohl zlomit, a ochráníte tak své finance.




