Používáte tyto zimní pneumatiky? Letos za ně můžete dostat pokutu, až 3 000 Kč
Už jste přezuli na zimní pneumatiky? Pokud ne, měli byste tak učinit co nejdříve, jinak na to doplatíte nejen u policie, ale také u pojišťovny.
Podzimní ochlazení každoročně připomíná motoristům, že je čas přezout na zimní pneumatiky. Ty zajišťují lepší přilnavost i stabilitu vozidla a mohou rozhodnout o bezpečném dojezdu domů v okamžiku, kdy silnice pokryje led či sníh. Podle české legislativy platí povinnost mít zimní výbavu od 1. listopadu do 31. března, a to vždy, když je na vozovce sníh, námraza nebo led, případně lze takové podmínky vzhledem k počasí očekávat. Jenže to, že si dáte zimní pneumatiky, neznamená, že máte automaticky vyhráno. Policii bude totiž zajímat i hloubka dezénu a obecně jejich stav.
Povinnost přezutí na zimní pneumatiky
O povinnosti přezutí na zimní pneumatiky jsme již psali v několika našich článcích a jejich důležitost si snad uvědomuje každý. Zimní pneumatiky mají jinou směs i dezén, který dokáže lépe odvádět sníh a vodu. Díky tomu se zkracuje brzdná dráha a zlepšuje ovladatelnost vozu, což může v krizových situacích rozhodnout o bezpečí posádky. Jak je to ale s hloubkou dezénu a do jaké chvíle jsou vlastně zimní pneumatiky bezpečné?

Obecně platí pravidlo, že každá pneumatika by měla mít v zimě minimální hloubku dezénu 4 milimetry, při jakémkoliv nižším čísle pak ztrácí svou účinnost. Není to tedy pouze o tom, že přezujete na zimní pneumatiky a dále už nic neřešíte – ba naopak. Každý řidič by měl pravidelně sledovat hloubku dezénu a zároveň by měl také kontrolovat tlak v pneumatikách, zvlášť pak v zimě, kdy při nízkých teplotách přirozeně klesá.
Co se pak dezénu týká, sjeté zimní pneumatiky v zimě jsou stejně účinné jako ty letní – tedy téměř vůbec. Jejich používáním pak ohrožujete sebe, ale také ostatní řidiče na pozemních komunikacích. Dbejte tedy na to, aby hloubka dezénu zimních pneumatik odpovídala stanoveným hodnotám. V opačném případě, kdyby tomu tak nebylo, hrozila by vám pokuta ve výši 2 000 Kč na místě a ve správním řízení až 2 500 Kč.
V Německu je to trochu jinak
Nejde však pouze o dezén a kvalitu pneumatik, ale také o jejich označení. Česká legislativa považuje za zimní pneumatiky ty, které nesou označení M+S (Mud + Snow), případně jeho varianty M.S, M/S či M&S. Většina výrobců dnes přidává i symbol tří vrcholků s vločkou (3PMSF), který garantuje, že pneumatika splňuje náročné testy pro jízdu ve sněhu. Při cestách do zahraničí je ale třeba, abyste byli obezřetní – a to zvlášť u našich sousedů.
Například v Německu platí od minulého roku trochu jiná pravidla než u nás a řidiči musí během zimy mít pneumatiky s označením 3PMSF. V případě, že byste měli pouze ty s označením M+S, pak byste na to v Německu mohli pořádně doplatit. V Německu totiž za nevyhovující zimní pneumatiky, tedy i ty s označením M+S, hrozí pokuta až ve výši 60 eur, tedy přibližně 1 500 Kč, a zároveň jeden bod. V případě, že by policie vyhodnotila, že jste ohrozili ostatní účastníky provozu, pak se pokuta zvyšuje na 2 500 Kč.
Přezutí na zimní pneumatiky má kromě bezpečnostního i pojistný rozměr. V případě, že byste se stali účastníkem dopravní nehody v zimě a neměli byste přezuto, pak by se vám to pořádně vymstilo u pojišťovny. Nehledě na to, zda jste nehodu způsobili či ne, pojišťovna vám následně může krátit výplatu náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu. Případné plnění pak může i odmítnout, a to v případě, že pneumatiky budou sjeté více, než je minimální hloubka dezénu. Proto, znovu, je důležité dbát na kontrolu dezénu a o pneumatiky se dobře starat.





