Češi si za parkování připlatí: Někde poplatek zdražil až o 100 %, lidé se nestačí divit
V České republice přibývá automobilů, počet parkovacích míst ale zůstává stejný. Řidiči pak parkují, kde se jim zlíbí, obírají však o parkovací místa ty, kteří je potřebují.
V Česku se v posledních letech setkáváme stále častěji se zásadním problémem. Přibývá aut, ubývá stavebních ploch a parkovacích míst jaksi nepřibývá. Výsledek? Většina řidičů nemá kde zaparkovat a mnozí to vyřeší tak, že si zaparkují, kde se jim zlíbí. Většinou to jsou neplacená místa, kde častokrát ale stojí klidně i několik dní a zabírají tak místa těm, kteří na nich potřebují, byť jen na chvilku, zastavit. Stále častěji se tak setkáváme s tím, že tato neplacená místa se zpoplatňují a ta již zpoplatněná zdražují.
Parkování v Česku je problém
V mnoha městech se ještě před lety nacházely supermarkety, které nabízely svým zákazníkům parkování zdarma. Jaký byl výsledek? Většinou na těchto parkovištích parkovali lidé, kteří bydleli poblíž, ale neměli u panelových domů dostatek parkovacích míst. Zaparkovali tak právě u supermarketu a častokrát u něj nechali své auto zaparkované i několik dní. Když takových lidí přibylo, míst na parkovišti bylo stále méně a zákazníci rázem neměli kde zaparkovat svůj automobil. A výsledek?
Supermarkety nakonec zpoplatnily své parkoviště, aby tomuto problému zamezily. Například takový Lidl nabízí parkování na prvních 90 minut zdarma, pak ale od svých zákazníků požaduje poplatek za každou započtenou hodinu pohybující se od 50 do 100 korun. Stejný postoj teď zaujímají i ostatní parkoviště v mnoha městech po celé České republice.
Tak například radnice v Příbrami změnila od 1. listopadu nové podmínky pro placené parkování. Řidiči pro parkování využívali prostor u hřbitova a nemocnice, kde denní parkování vyšlo na 50 korun a měsíční parkování si mohl zaplatit za 300 korun. Parkování na těchto místech však mělo primárně sloužit pro pacienty či návštěvníky hřbitova, řidiči však levných sazeb zneužívali a na parkovištích stáli častokrát mnoho dnů, čímž připravili ostatní o parkovací místa. Příbram proto zrušila denní parkování a nově žádá na těchto místech poplatek 10 korun za první hodinu a 20 korun za každou další.
Placené parkování zavádí i Hradec
S poplatkem za parkování se pak setkají například i lidé, kteří parkují u Univerzity v Hradci Králové. To bylo celou dobu zdarma, teď ale město žádá poplatek 30 Kč za každou započatou hodinu (max. 100 Kč za den), případně pak měsíční poplatek 100 Kč. Město argumentuje tím, že má parkoviště sloužit pouze pro akademickou obec a novým poplatkem se má zamezit jeho zneužívání. Veškeré získané prostředky budou následně vloženy zpět do zvelebování univerzitních prostor. Studenti univerzity se však k rozhodnutí staví negativně.
„Koukám, že z UHK se stává čím dál větší vtip. Kdybyste radši investovali do strašného stavu budovy, hlavně co se peďáku týče. Ale hádám, že se snažíte zbohatnout na studentech, co do školy dojíždí, ubohost,” komentoval změnu na Facebooku jeden ze studentů. „Absolutně k smíchu! Údržba parkoviště prakticky nulová, parkující rezidenti HK a návštěvníci nemocnice blokující parkovací místa pro studenty zcela na denní bázi i po instalaci závor. Naprosto hloupé řešení rozporující základní myšlenky školy vůči studentům,” přidává svůj nesouhlas další.
Obec Ivančice v září letošního roku zaujala podobný postoj a rozšířila zóny placeného parkování. Docházelo zde ke klasickému problému, jako v kterýkoliv jiných městech – řidiči využívali v centru parkování zdarma a návštěvníci města následně neměli kde zaparkovat. Obec chce tak zamezit tomu, aby zmizela vozidla, která jsou odstavena kvůli špatnému technickému stavu, nebo ta, která vlastní majitelé vozů s garážemi či vjezdem do domu.





