Máte na autě tyto pneumatiky? Koledujete si o pokutu a pořádné problémy s pojišťovnou
Rok co rok se objevují upozornění o kráceném plnění kvůli nehodám způsobeným nevyhovujícími pneumatikami. Jak to vlastně je?
Obsah článku
To, že nedávno nastal listopad, není pro spoustu lidí nijak významnou událostí. Co kdybychom vám ale řekli, že pro řidiče by tento měsíc měl být jeden z nejdůležitějších? Jedná se totiž o měsíc, během kterého musí řidiči řešit přezutí na zimní pneumatiky. Zimní pneumatiky jsou v České republice povinné od 1. listopadu do 31. března – ovšem jen tehdy, pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, případně lze takové podmínky vzhledem k počasí očekávat. Povinnost mít zimní pneumatiky pak může řidičům ukládat i obec, pokud k vozovce umístí značku C 15a. Kdo tuto povinnost poruší, riskuje vysokou pokutu a také problémy s pojišťovnou.
Jak je to s pojišťovnou
Každý rok se začátkem listopadu objevují varování, že pojišťovny při nehodě krátí plnění, nebo ho úplně odmítnou, pokud viník neměl přezuto. Řeč je samozřejmě o povinném ručení, které má v případě nehody pokrýt způsobené škody. Podmínky tohoto pojištění určuje zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten stanovuje, že pojišťovna může po viníkovi požadovat zpět část vyplacené částky pouze tehdy, pokud prokáže, že nevhodný technický stav vozidla měl přímý vliv na vznik nehody či rozsah škody. Není to tedy úplně tak, že za špatné pneumatiky vám pojišťovna automaticky a stoprocentně zkrátí plnění.
Realita je taková, že aby k něčemu takovému došlo, musela by pojišťovna dokázat, že mezi nehodou a špatnými pneumatikami je skutečně nějaká spojitost. Taková situace může nastat například v případě, kdy pojišťovna zjistí, že díky zimním pneumatikám by brzdná dráha byla kratší a dalo se díky nim nehodě zabránit. I kdyby řidič boural na letních pneumatikách, pojišťovna vždy uhradí škodu třetí straně a teprve po případném zjištění, že se se zimními pneumatikami dalo nehodě předejít, může danou částku požadovat po viníkovi.
U havarijního pojištění to pak funguje trochu jinak. Havarijko je narozdíl od povinného ručení dobrovolné a nepodléhá zákonu, nýbrž smluvním podmínkám. Pokud budete mít havarijní pojištění a nabouráte v zimě na letních pneumatikách, pak vám může být kráceno plnění procentuálně a to podle smluvně sjednaných pojistných podmínek a také postupech dané pojišťovny.
Co kdyby
Každopádně v případě, že byste skutečně v zimě bourali na letních pneumatikách, mohlo by vás to přivést do velkých problémů s pojišťovnou a už jen z toho principu nemá smysl riskovat. Mimo jiné, negativně se k takové situaci bude stavět i policie, která vám za absenci zimních pneumatik může udělit mastnou pokutu. Policie vám za nevyhovující pneumatiky může udělit pokutu až 2 000 Kč a navíc vám může zakázat, abyste nadále pokračovali v jízdě. Tím ale nekončíme – pokud v zimě způsobíte s nevyhovujícími pneumatikami nehodu, pokuta se může vyšplhat až na 5 000 Kč.
Následky jsou v tomto případě vždy velmi nepříjemné a řidiči by proto měli naslouchat zákonu a za každou cenu ho dodržovat. Nejde ani tak o pokuty nebo případnou ztrátu peněz kvůli zkrácenému plnění pojišťovny. To, co by řidiče mělo zajímat nejvíce, je jejich bezpečnost a také bezpečnost ostatních účastníků provozu. Peníze se dají vždy vydělat zpět, život se ale bohužel vrátit nedá.




