Přes 100 000 řidičů si od ledna 2026 výrazně připlatí za tento poplatek. Sazby narostou o 30 %
Patříte mezi řidiče, kteří neplatí tento povinný poplatek? Hrozí za to vysoké sankce, od příštího roku se navíc bude ještě výrazně zvyšovat.
Už začátkem ledna vstoupí v platnost úprava, která zaskočí i řidiče, kteří poslední měsíce za volant prakticky nesedli. Ono je totiž úplně jedno, jestli řidič najezdí ročně 60 tisíc kilometrů, nebo mu auto stojí v průběhu roku převážně v garáži. Podle zákona má totiž řidič povinnost platit si povinné ručení, jehož cena se poté odvíjí od typu vozidla a také případně ročního nájezdu. Tak či onak, i člověk, který s autem vyjede jen jednou týdně na nákup, tuto povinnost má. Každému, kdo ji pak nesplňuje, musí platit vysoký poplatek, který se navíc v příštím roce bude ještě zvyšovat.
Poplatek za nepojištěné vozidlo poroste
Každé auto zapsané v registru musí mít sjednané povinné ručení, přes to jednoduše nejede vlak. Je úplně jedno, zda člověk s autem jezdí pravidelně nebo ne – pokud vozidlo není vyřazeno oficiálně z provozu, je stále považováno za aktivní a musí se za něj platit. Jenže mnozí řidiči na tuto povinnost vůbec nedbají a naopak ji ignorují. Podle serveru Novinky se má v Česku týkat až 100 tisíc řidičů. No a jelikož je toto číslo skutečně vysoké, poplatek za toto jednání se musí od příštího roku zvýšit.
V praxi to funguje tak, že pokud si řidič neplatí povinné ručení, načítají se mu poplatky směrem k České kanceláři pojistitelů (ČKP). Ta spravuje takzvaný garanční fond, který slouží například k tomu, aby za majitele nepojištěného vozidla, který způsobil nehodu, zaplatil poškozenému řidiči škodu na voze. ČKP pak ale pochopitelně částku, kterou zaplatí, bude požadovat zpět po řidiči. Kdyby si ale platil povinné ručení, částku by hradila jeho pojišťovna. Jelikož je ale řidičů, kteří povinné ručení neplatí, stále mnoho, ČKP od 1. ledna 2026 výrazně zvýší sazby.
U osobních vozů dnes poplatky začínají zhruba na 30 korunách denně a mohou vystoupat k necelé stovce. Po novém roce půjde u některých kategorií o částky až kolem 120 korun za den. Tyto poplatky se navíc započítávají každý den a pokud si řidič povinné ručení nezaplatí, u ČKP se poté musí doplatit. Jak redakce Událostí247 spočítala, jen za rok neplacení povinného ručení by mohl mít řidič osobního automobilu se zdvihovým objemem válců motoru přesahujícím 2500 cm³ u ČKP klidně dluh ve výši 33 945 Kč. Od příštího roku to navíc bude ještě výrazně více.
Na co si dát pozor
Jakmile si řidič neplatí povinné ručení, vzniká mu mezera v pojištění, kterou systém okamžitě zaznamená. Řidiči pak přijde výzva k zaplacení, častokrát ale dorazí až po delší době, kdy se dluh může vyšplhat do tisíců až desetitisíců korun. Je tedy důležité si povinné ručení sjednat a zbytečně neriskovat případné problémy s ČKP a v nejhorším případě i to, že způsobíte dopravní nehodu a celou škodu budete muset uhradit z vlastní kapsy. Mimochodem, kdyby se tak skutečně stalo a způsobili byste nehodu s nepojištěným vozem, policie vám navíc může udělit pokutu 50 000 Kč.
Pokud víte, že vozidlo nebudete dlouhou dobu používat, pak ho můžete dočasně vyřadit z provozu. V takovém případě pak povinné ručení pochopitelně platit nemusíte, je však potřeba odevzdat malý technický průkaz i registrační značky. V okamžiku, kdy byste s autem opět chtěli začít jezdit, si vše pak stačí jednoduše vyzvednout na úřadě a obnovit si pojištění.





