Konec účtenek v obchodech: Další řetězec je ruší. Lidé si neví rady, jak zjistí cenu nákupu
S účtenkami v podobě, v jaké je znáte, se v následujících letech budeme setkávat jen zřídka. Supermarkety přechází na jejich elektronickou podobu.
Obsah článku
O tom, že z obchodů budou postupně mizet klasické účtenky, již redakce Událostí247 v minulosti
informovala. Dnes už většina supermarketů používá své vlastní mobilní aplikace a zákazníci tak mají možnost získat účtenku v elektronické podobě. Pokladní však předávají zákazníkům automaticky i účtenky v tištěné podobě, případně se jich doptávají na to, zda ji chtějí, nebo ne. Tomu ale už brzy může být konec, pokladní je přestanou vydávat a účtenku dají pouze těm zákazníkům, kteří si o ni požádají.
Účtenky končí
V českých obchodech začíná být stále běžnější, že zákazník při placení nemusí dostat klasickou papírovou účtenku. Kdysi platilo, že pokladní předala zákazníkovi účtenku automaticky, případně se zeptala, zda účtenku chce. Dnes je tomu jinak a stále více řetězců se snaží omezit zbytečný odpad a to za pomocí digitalizace. Koneckonců, většina odevzdaných účtenek stejně končí už v supermarketech v koši. Jedním z takových řetězců, který se rozhodl bojovat proti nadměrnému zbytečnému odpadu, je Globus.
Globus nyní rozšiřuje možnosti svého programu Globus Bonus o volbu typu účtenky. Členové si budou moci zvolit mezi standardní papírovou účtenkou, její zkrácenou verzí nebo výhradně elektronickou účtenkou uloženou v mobilní aplikaci. Ti, kdo ve věrnostním programu nejsou, dostanou při nákupu volbu mezi běžnou a zkrácenou účtenkou. Podobný systém již delší dobu využívají například Lidl nebo Albert, pokladní v těchto řetězcích pak většinou zákazníkům s aplikací už ani účtenky nevydávají a odkazují je právě na její elektronickou podobu v aplikaci.
Co bude dál
Dnes žijeme v době rychlého technologického posunu a je jisté, že v budoucnu se od papírových účtenek bude chtít upustit úplně. Už dnes se uvažuje nad tím, že by banky umožňovaly ukládání účtenek přímo do aplikace vydavatele platební karty. Pro zákazníky v supermarketech by to tak znamenalo, že by si nemuseli stahovat aplikaci každého řetězce zvlášť a účtenku by našli ve své bankovní aplikaci po zaplacení. Těm, kteří platí hotově, však bude zřejmě stále účtenka vydávána. A co na to samotní zákazníci? Redakce Událostí247 oslovila hned několik svých pravidelných čtenářů, aby se zeptala na jejich názor.
Markéta D., 25 let – „Chodím do Albertu, který mám před domem, a používám jejich aplikaci, takže účtenku mám vždy v telefonu. I kdybych ale aplikaci neměla, účtenku bych si pravděpodobně nevyžádala. Ve většině případů bych ji stejně po pár sekundách zmuchlala a vyhodila ještě před odchodem. Účtenky jako takové bych ale nerušila, zvlášť ne v obchodech s dražším zbožím, které může být vadné a budu ho pak muset reklamovat. Když už, tak bych ale brala ekologičtější verzi účtenky a ideálně její kratší formu.”
Tomáš P., 49 let – „My si s manželkou děláme nákupní seznam, kterého se vždy striktně držíme. Víme tedy, co kupujeme a kolik by nákup měl dohromady stát. Pokud celková cena souhlasí nebo se liší jen o pár korun, pak účtenka není potřeba. Když se cena bude lišit, pak si účtenku vyžádáme. Zavedení účtenek na vyžádání mi přijde jako dobrý nápad, aspoň se ušetří na papíru a nebudou se zbytečně dávat těm, kteří je hned vyhodí.”
Jaroslava K., 58 let – „Dokud si budu moct účtenku vyžádat, nemám s tím jediný problém. Pokaždé, když odcházím ze supermarketu, je účtenek plný koš. Nechápu, proč je pokladní automaticky vydávají a zároveň nerozumím lidem, kteří o ně žádají, když je před odchodem z obchodu vyhodí. Myslím na svá vnoučata a jakákoliv úleva od ekologické zátěže je správným krokem.”





