Revoluce v nakupování: Nákupní košík nám bude říkat, co si máme koupit
Chytré vozíky, které nám poradí, co máme nakoupit a doporučí nám pouze ty produkty, které jsou ve slevě? S něčím takovým se již brzy můžeme setkat.
Umělá inteligence je dnes téměř všude a pro většinu lidí se stala každodenní součástí života. Pomáhá nám učit se novým věcem, doporučuje nám filmy ke shlédnutí či nám nabízí recepty na jídla, která lze uvařit z potravin, které máme doma. A nově nám také bude doporučovat, co si máme nakoupit v supermarketu. Nebudeme přitom potřebovat počítač nebo telefon, řeknou nám to samotné nákupní košíky nebo vozíky, ve kterých bude AI zabudována.
Revoluce v nakupování
Americká společnost Instacart oznámila, že připravuje nasazení nástroje Cart Assistant, což je asistent založený na umělé inteligenci, který má zákazníkům při nakupování aktivně radit, co vložit do košíku a jak se lépe rozhodovat. Uvedl to generální ředitel Instacartu Chris Rogers při konferenčním hovoru k výsledkům firmy. Cart Assistant se má objevit jak na webových stránkách, které Instacart provozuje pro obchodní řetězce, tak přímo v chytrých nákupních vozících Caper. Ty firma do své nabídky zařadila po akvizici společnosti Caper AI v roce 2021 a postupně je rozšiřuje do dalších obchodů. A jak vlastně tyto vozíky a košíky fungují?
Chytré nákupní košíky umí automaticky skenovat zboží, které do nich vložíte, a zároveň vám na displeji ukáží, co vše již v košíku máte. Díky tomu vám mohou ukázat i to, jaké jsou průběžné náklady vašeho nákupu, a při příchodu do pokladního prostoru ho dokáží dokonce i rovnou zaplatit. Nástroj Cart Assistant má navíc fungovat i jako váš parťák a během nákupu vám bude radit, co máte nakoupit. Stačí mu dát například informace o tom, že potřebujete nakoupit na rodinnou oslavu a on vám do vašeho budgetu sestaví nákup.
Už žádné čtení složení produktů
Velkou výhodou chytrého systému Cart Assistant je jeho schopnost reagovat na nejrůznější omezení nebo alergie. Pokud například nesete lepek, pak vám Cart Assistant žádné produkty s lepkem nabízet nebude. Zároveň, pokud si do košíku nějaký takový produkt dáte, před placením vás na něj upozorní. Firma Instacart plánuje využít umělou inteligenci i například ke sledování, které zboží je na prodejně aktuálně vyprodané, nebo k analýze produktových dat tak, aby bylo možné zákazníkům lépe doporučovat alternativy a doplňkové produkty.
Je tedy jasné, že nakupování, jak ho dnes známe, se v budoucnu výrazně změní a pro mnohé bude o dost příjemnější a rychlejší. Navíc, Instacart není jediným hráčem, který zkoumá, jak AI promění každodenní nakupování. V říjnu oznámil Walmart spolupráci se společností OpenAI, jejímž cílem je umožnit zákazníkům objednávat zboží přímo přes ChatGPT. Umělá inteligence se tak postupně stává součástí běžných nákupních návyků, ať už doma u obrazovky, nebo přímo v uličkách supermarketu.





